Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Hej alla,
Idag tog jag steget in i Volvoägarens värld. Köpte en V70 2.5T -04. Dock fanns några fel på bilen som jag tänkte kolla med Er om hur omfattande dessa egentligen är, något jag redan borde gjort innan köpet, nåja, bilen är väldigt fräsch och servad på Volvoverkstad, fullstämplad bok.
- Övre motorfäste, sprucken bussning
- Främre länkarmsbussningar båda sidor dåliga
- Rostkant på främe bromsskivor
Detta är anmärkningar i samband med sista servicen, alltså inte från besiktningen.
Så min fråga är hur svårt det är att fixa detta.
Användarvisningsbild
av Perc
Bromsskivor är ju som på vilken bil som helst, bara att byta om rostkanten är tillräckligt för att du ska vilja göra det. Byt klossarna också då du håller på.

Länkarmsbussningar är vanlig sjukdom, dock aldrig bytt dem själv.

Övre motorfästet är bara att bulta på och bulta dit. Lossa dom två små skruvarna som håller laddtrycksröret, då kan du flytta det åt sidan tillräckligt för att komma åt skruvarna till tändstiftskåpan. Sen kommer du åt alla skruvar som behövs för motorfästet. Vill du ha lite mer svängrum kan du ta bort staget som går tvärs över motorn också.

Köp original eller lemförder, det är samma produkt i olik förpackning. Det är en nyare variant med fyrkantig bussning.

Det undre motorfästet nedanför/framför motorn är säkert lika kasst det med, förresten. Men det är svårare att se så folk upptäcker det inte lika lätt.
Grattis!
Inga större ingrepp det där, men skönt när de är fixade sedan. Du kan ev. behöva tillgång till hydraulpress för bussningarna, om man nu inte byter hela länkarmen på de där?
Köp polyuretanbussningar på Vparts eller förstärkta bussningar till dina länkarmar. Orginalbussningarna är för klena. Fick tips på detta när jag besiktigade bilen. Jag köpte både främre och bakre bussningar eftersom länkarmarna änå ska bort.
Vet Ni var jag kan ladda ner schema etc över motorstyrningen samt signaler in och ur ecu'n.
Jag vet att det är en lågtrycksturbo på denna motorn, vilket laddtryck har den?
Sitter det en intercooler i bilen, eller inte?
Jackson75 skrev:Vet Ni var jag kan ladda ner schema etc över motorstyrningen samt signaler in och ur ecu'n.
Jag vet att det är en lågtrycksturbo på denna motorn, vilket laddtryck har den?
Sitter det en intercooler i bilen, eller inte?
Jadå intercooler finns..0,46bar ska den ladda har fått höra
Användarvisningsbild
av 3lias
Jackson75 skrev:Hej alla,
Idag tog jag steget in i Volvoägarens värld. Köpte en V70 2.5T -04. Dock fanns några fel på bilen som jag tänkte kolla med Er om hur omfattande dessa egentligen är, något jag redan borde gjort innan köpet, nåja, bilen är väldigt fräsch och servad på Volvoverkstad, fullstämplad bok.
- Övre motorfäste, sprucken bussning
- Främre länkarmsbussningar båda sidor dåliga
- Rostkant på främe bromsskivor
Detta är anmärkningar i samband med sista servicen, alltså inte från besiktningen.
Så min fråga är hur svårt det är att fixa detta.
Grattis o välkommen till Volvovärlden!
Har själv en 2.5T -05:a.
Har haft den i snart 3 år och är mer än nöjd!
Gjorde en BSR steg 1 trim vilket resulterade i mer körglädje. Rekomenderas starkt!

För att återgå on topic
Bytte ut mina båda länkarmar inkl bussningar på en Autoexperten "samarbetspartner" verkstad. Kalaset gick på strax över 3k skr.
Jag vet att det kalaset hade blivit dyrare på Volvoverkstan.
De gjorde även hjulinställningar på alla 4 hjulen.

Lycka till och hoppas du får mycket körglädje!

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]