Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: Känner det inte som att Gen 5 är snålare efter ett halvårs körande, snarare tvärs om, Gen 4 var ju så snabb att den bara behövde koppas in precis när den behövdes, övrig tid var den ju helt urkopllad, det gav mycket mindre slitage och förbrukning än Gen5:s sega uppträdande.
Så du menar nu även att din nya bil drar mycket mer än din gamla och detta är pga av gen5?
Läge att lägga de teoretiska spekulationerna åt sidan? ;)
Amli skrev:
VolvoB20 skrev: Känner det inte som att Gen 5 är snålare efter ett halvårs körande, snarare tvärs om, Gen 4 var ju så snabb att den bara behövde koppas in precis när den behövdes, övrig tid var den ju helt urkopllad, det gav mycket mindre slitage och förbrukning än Gen5:s sega uppträdande.
Så du menar nu även att din nya bil drar mycket mer än din gamla och detta är pga av gen5?
Läge att lägga de teoretiska spekulationerna åt sidan? ;)
Ja, jag har väl rullat 700 mil nu och jag lyckas inte komma ned i samma förbrukningssiffror som med min förra XC70 när den var ny. Det gäller både landsväg och i stan. Jag ligger konstant högre hela tiden. Antingen beror det på att Continental däcken rullar mycket trögare än Pirelli jag hade innan. Exakt samma dimmention och däckstryck är det i alla fall. Eller så beror det på "Instant Traction" mjukvaran Volvo laddade åt mig. Jag tyckte förbrukningen hoppade upp då jag fick den laddad.

Jag har alltid kollat mycket noga vad mina bilar dragit vid olika förhållanden och jag måste säga att denna faktiskt är lite av en besvikelse i.o.m att den drar mer än mina tidigare.

Körde långkörning senast i söndags och körde extra mjukt och aldrig över skyltat och lik förbaskat landade det på 0.75. Min förra låg på 0.69 vid samma resor. Båda med manuell låda. Men Continentaldäcken är kanske boven i dramat.
Det känns inte rimligt att Continentaldäcken skulle utgöra nästan 9% påslag. Ett par % kan det nog skilja men inte mer. Hade du däremot haft lågbudgetdäck eller fetare dimesioner jämfört mot tidigare så hade det varit en annan sak. Jag tror det snarare har att göra med att motorn inte "släppt" då det är en diesel vi pratar om. Själv märke jag av en förbättring någonstans runt 1500-2000 mil på min.
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev: Är det något en Taxi vill ha så är det låga rep kostnader och låga bränslekostnader (de båda är ju Haldex Gen5 bättre på). Bra terrängegenskaper kommer absolut långt ner i listan, även om det naturligtvis finns några få undantag i de norra djupa skogarna i sverige.
/Martin
Känner det inte som att Gen 5 är snålare efter ett halvårs körande, snarare tvärs om, Gen 4 var ju så snabb att den bara behövde koppas in precis när den behövdes, övrig tid var den ju helt urkopllad, det gav mycket mindre slitage och förbrukning än Gen5:s sega uppträdande.

Sen är det inte terrängegenskaperna på Gen 5 jag klagar på, Det är när man tex kör stan och startar vid ett rödljus och det är halt, då slirar det ju en stund innan Gen 5 vaknar. Det är väl knappas något som uppskattas av taxi. Eller när man ska svänga ut på en större väg och det bara står och tuggar fram istället för att driva på bak. Det uppskattas intg heller av Taxi i Stockholm skulle jag tro.

Nu är det dags för mig att gå ut och kratta igen hålorna på min utfart på stora vägen igen, det behövdes aldrig med Gen 4 :shock:

Gen5s enda fördelar är att den är enklare och billigare.
Snålare är nog mest marknadsföring, men billigare att reparera är den absolut, och det är värt en del för en åkare som kanske bränner av 30k mil med bilen på ett par år.

/Martin
VolvoB20 skrev: Körde långkörning senast i söndags och körde extra mjukt och aldrig över skyltat och lik förbaskat landade det på 0.75. Min förra låg på 0.69 vid samma resor. Båda med manuell låda. Men Continentaldäcken är kanske boven i dramat.
Ja, det var faktiskt en klar skillnad. Förhoppningsvis sjunker det en del som Halvmas påpekar efter några fler mil på mätaren. Även jag upplevde samma sak med min förra XC70.
MartinS skrev:
Snålare är nog mest marknadsföring, men billigare att reparera är den absolut, och det är värt en del för en åkare som kanske bränner av 30k mil med bilen på ett par år.

/Martin
Snålare är den kanske inte men jag tror nog att vi kan utgå ifrån att den i alla fall inte drar mer i dessa tider då jakten efter varje ml bränsle har nästan nått hysteriska nivåer.
Nu skiljer det ju förvisso mellan vad färddatorerna tror och vad som verkligen går åt, men jag tankar ju inte efter varje körning, så färddatorn är det enda verktyg jag har för kortare resor. Över längre tid kan man se på förbrukningen och milen, förstås, men då finns ju all sorts körning med, inklusive släpande på hus- och släpvagnar, så det är inte riktigt relevant det heller, om man ska jämföra med någon annan.

Helgens resa till och från orienteringstävling gick på 0,63 l/mil enligt färddatorn. Dotterns diversekörande (mycket småkrafs i stan) veckan innan gick på 0,77 l/mil enligt samma färddator. Samma bil (XC70 D5 AWD aut 2012), samma däck, men olika chaufför och förhållanden.
Skumt är det, jag har ju kört på många olika sätt och under många olika förhållanden och om jag jämför både vid pump och på färddatorn så slutar det alltid högre än min förra MY10 vid samma förutsättningar.

Tex har jag kört en långresa på "landväg" och körde rejält fort och det landade på 1.10 l/m vid pump. :-O) Så högt kunde jag inte komma med min MY10 på landsväg tex.

När jag kör supersnålt kommer jag bara ned strax under 0.6, Med min förra kom jag ned till 0.53 som lägs.

Så något som drar mer är det helt klart. Men det behöver ju inte vara Gen 5, även om det känns som bilen rullar trögt efter jag fick sista "instant traction" mjukvaran laddad. Jag tycket bilen var snålare när jag körde med mjukvaran utan "Instant Traction" Men det kan ju vara däcken tex, eller något helt annat. Men lite tråkigt är det.
VolvoB20 skrev:...
Så något som drar mer är det helt klart. Men det behöver ju inte vara Gen 5, även om det känns som bilen rullar trögt efter jag fick sista "instant traction" mjukvaran laddad. Jag tycket bilen var snålare när jag körde med mjukvaran utan "Instant Traction" Men det kan ju vara däcken tex, eller något helt annat. Men lite tråkigt är det.
Efter vad jag läst i tråden och hur du upplever bilen efter nya programvaran så är det väl rätt rimligt att den ökar bränsleförbrukningen?
  • 1
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 130

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]

Eftersom du har selekt så är det inte s[…]