- ons 13 jul 2011, 09:06
#546713
Hej
Min mamma var på väg på semester häromdagen när bilen plötsligt blev kraftlös. Först dök 'Antisladd service erfordras' upp på displayen följt av 'Motorfunktion nedsatt' vliket förklarar den begränsade kraften då den inte varvar över 3000rpm.
För att hjälpa henne köpte jag ett diagnostikverktyg på Biltema för att läsa av felen. Innan avläsning bröt jag dock strömmen i 5 minuter och när jag startade bilen fanns inga meddelande på displayen. Bilen gick då att köra men utan turbotryck, så den var slö men varvade som den skulle. Efter 4 mils körning fick jag dock upp samma meddelanden som hon fick och motorn begränsas nu till 3000rpm.
Däremellan har jag dock fått ut felkoder jag inte förstår mig på och som återkommer direkt efter att jag raderat dem. Det är fäljande:
P0066 - Luftassisterad insprutare styrkrets eller krets låg
P0011 - Insugskamaxellägestiming (A) - för tidig (bank 1)
P0806 - Clutch position sensor circuit Range/Performance?
B183 - Bränletemperaturgivare. För hög signal?
Någon som har någon idé?
Spontant känns det ju som att det är något annat som får felkoderna att sättas såsom hängd EGR, igensatt partikelfilter, hängd magnetventil eller oljig LMM, med tanke på att turbotryck saknas men för detta saknar jag ju dock felkoder. Hur kan jag felsöka detta?
Bilen har gått 14 000mil och är från 2006 med en försenad service enligt displayen.
Mvh
Carl
Min mamma var på väg på semester häromdagen när bilen plötsligt blev kraftlös. Först dök 'Antisladd service erfordras' upp på displayen följt av 'Motorfunktion nedsatt' vliket förklarar den begränsade kraften då den inte varvar över 3000rpm.
För att hjälpa henne köpte jag ett diagnostikverktyg på Biltema för att läsa av felen. Innan avläsning bröt jag dock strömmen i 5 minuter och när jag startade bilen fanns inga meddelande på displayen. Bilen gick då att köra men utan turbotryck, så den var slö men varvade som den skulle. Efter 4 mils körning fick jag dock upp samma meddelanden som hon fick och motorn begränsas nu till 3000rpm.
Däremellan har jag dock fått ut felkoder jag inte förstår mig på och som återkommer direkt efter att jag raderat dem. Det är fäljande:
P0066 - Luftassisterad insprutare styrkrets eller krets låg
P0011 - Insugskamaxellägestiming (A) - för tidig (bank 1)
P0806 - Clutch position sensor circuit Range/Performance?
B183 - Bränletemperaturgivare. För hög signal?
Någon som har någon idé?
Spontant känns det ju som att det är något annat som får felkoderna att sättas såsom hängd EGR, igensatt partikelfilter, hängd magnetventil eller oljig LMM, med tanke på att turbotryck saknas men för detta saknar jag ju dock felkoder. Hur kan jag felsöka detta?
Bilen har gått 14 000mil och är från 2006 med en försenad service enligt displayen.
Mvh
Carl