Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej

jag tänkte fixa till lite ytrost på bilens underrede & även passa på att bättra på rostskyddet där det behövs & börjar att bli ett dåligt rostskydd
& jag har köpt några 500ml sprayburkar med tjockflytande underedsmassa (hagmans carosol F40) + en större burk av samma sort så att man kan
pensla på det på dom yttorna där det är enklast att pensla på med den tjockflytande underredsmassan typ som i hjulhusen/bensintanken/balkarna
& på insidan av dom 2 reservhjulsballjorna bak osv......men inne i hjulhusen så behövs det nog något bättre tror jag än den F40 som jag ska pensla
PÅ underedet osv......& jag har kikat på två olika sorter till hjulhusen men ja vet inte vilken av dessa två tjocka underredsmassorna som är bäst
& efter en nogrann rengöring med en högtryckstvätt av alla fyra hjulhusen ink dom andra ytorna som ska åtgärdas & efter att bilen har
fått ståt parkerad i typ 1 - 2 dygn & fått torkat riktigt ordentligt både i underredet & i hjulhusen från vatten......så är min tanke att först slipa bort
allt synlig rost jävligt noga både med vanliga stålborstar & sådana där stålborstar som du sätter på en borrmaskin sen så pensla på ytorna med
förtunning så att fett/olja försvinner sen blåsa det rent med tryckluft & sedan på med 1 - 2 lager med zinkspray sen så när detta har torkat riktigt
noga & sen på med tjockflytande underredsmassa i lagom mängd som får torka riktigt över natten......& sen på med ett lager till dagen efter

& i hjulhusen så tänkte jag att lägga på den riktigt tjocka underedsmassan först med hjälp av plast spacklar & låta den torka riktigt över natten & sen pensla/spraya över den med den trögflytande F40......eller ska man göra detta i en omvänd ordning just i hjulhusen ??

& det är dom här två olika lite tjockare underedsmassorna på 1 kg burkar är det som jag undra över vilken som är bäst att lägga på i hjulhusen

1. http://www.jula.se/underredsmassa-001321

2. http://www.jula.se/underredsmassa-1-kg-621011

tack på förhand
Hej, jag har provat massor av produkt för underredet/hjulhus.

Min absoluta favorit: Owatrol olja för rost/metall. Baserad på linolja, tungolja, metallisk härdare och tunnare. Kryper och ekspanderar när den torkar.

Budgetval: 50/50% Kokt linolja från biltema miksad med rå linolja.

Fattigmannsval: 50/50% Kokt linolja och sågkedjeolja.

Jag gillar inte plast/gummi/bitumenprodukt, om det finns en liten dråpe vatten bakom eller en spricka rostar det som fan. Har dock läst om folk som påför owatrol på rostig plåt och penslar med tectyl/bitumen när owatrolen har torkat efter några dagar.

Zinkspray är skit och fungarar inte. För at zink ska fungera måste den vara galvad på metall med elektrolys eller varmförzinkning.
Använder alltid först Dinitrol ML som grund, sedan Dinitrol CAR underredsmassa. Viktigt att använda ML först då den
kryper in i alla sprickor, håligheter och eventuellt rostporer och förseglar dessa. CAR är ett rent slitskydd typ underredsmassa, även
det med rostskyddande effekt.

Har använt detta så länge jag kan minnas, tror det är uppåt 25 år, och är nöjd!

Håller för övrigt med volvobaggen angående zinkspray på underrede och väldigt utsatta delar som hjulhus! Där funkar rostskydds-
produkter som ovan nämnda betydligt bättre och håller längre. Däremot funkar vissa zinkprimers bra som grund vid mindre bättring av
lackskador och rostbättring om man sedan använder vanlig primer/grund utanpå innan täcklack. Däremot funkar rena zinksprayer
sämre då vidhäftning vid övermålning ofta blir kass.
White skrev:Använder alltid först Dinitrol ML som grund, sedan Dinitrol CAR underredsmassa. Viktigt att använda ML först då den
kryper in i alla sprickor, håligheter och eventuellt rostporer och förseglar dessa. CAR är ett rent slitskydd typ underredsmassa, även
det med rostskyddande effekt.

Har använt detta så länge jag kan minnas, tror det är uppåt 25 år, och är nöjd!

Håller för övrigt med volvobaggen angående zinkspray på underrede och väldigt utsatta delar som hjulhus! Där funkar rostskydds-
produkter som ovan nämnda betydligt bättre och håller längre. Däremot funkar vissa zinkprimers bra som grund vid mindre bättring av
lackskador och rostbättring om man sedan använder vanlig primer/grund utanpå innan täcklack. Däremot funkar rena zinksprayer
sämre då vidhäftning vid övermålning ofta blir kass.
hej

okej men jag hade inte tänkt att använda zinkspray i hjulhusen utan bara som grundfärg på dom rostangripna delarna efter slipning men efter som det tydligen inte går att använda zinkfärg då.....så får jag¨väl ta något annat då ist & lämna tebax dom 3 zinkspray burkarna på jula & köpa någon annan grundfärg ur deras sortiment eftersom att jag inte har något kvitto kvar så får man ett tillgodokvitto att köpa för......så vilken grundfärg från deras sortiment tycker du skulle passa som bra grundfärg på underredet efter rostslipning med en hand stålborste + en stålborste som du sätter på bormaskinen innan jag sprutar/penslar på med en tjockflytande underredsmassa......& detta här med att först lägga på ett tunnflytande rostskydd som tränger in över allt den tanken hade jag med innan faktiskt men i vilken ordning ska man lägga på dom olika produkterna ?......är det först grundfärg --->tunnflytande rostskydd --->tjockflytande underredsmassa räcker det så sen ? eller ska jag även dra på med ett lager av denna produkten
(se nedan) som en avslutnings åtgärd på dom rostangripna delarna......för i hjulhusen så hade jag tänkt att göra riktigt rent från sand/grus/damm med en vanlig rotborste & varmt vatten & sen spola riktigt rent med en trägårdsslang med en hyfsat bra tryck i vattenstrålen eller ska man använda en högtryckstvätt till att spola rent hjulhusen från skit & smuts ?

så hur gör jag för att få ett bra slutresultat med dom grejerna som jag redan har köpt......tacksam för ett svar

Glasfiberarmerad asfaltsprodukt för effektivt skydd på alla ställen som utsätts för stenskott, vägsalt, fukt m.m. Användes i hjulhus och ställen som utsätts för mycket stensprut. Penslingsbar
Jag skulle skippa målningen helt.. Jag renoverade en bubbla för 20 år sedan och den är rostfri än idag under.
Jag körde med Dinitrol tjockflytande massa som jag kokade upp (det blir lättflytande då) Sedan penslade jag på 3-5 lager med 10-15 minuters mellanrum så att det han "stelna".. Det sitter som berget fortfarande efter 20 år.. Det ända underhåll jag gjort är att vart annat /vart 3 :e år sprayat på tunnflytande dinitrol på dom ställen jag kommit åt.
På underrede och väldigt utsatta ställen typ hjulhus, speciellt om det redan finns begynnande
rost som stålborstas bort, funkar det enligt min erfarenhet bäst att lägga tunnflytande
rostskydd, typ Dinitrol ML, direkt på noga avfettad plåt.

Det tunnflytande rostskyddet bör sedan torka över natten innan underreedsmassan, typ
Dinitrol CAR, sprutas på. Temperaturen bör inte understiga 10 grader, utan bör helst
ligga runt 20 för bästa resultat.

Jag använder alltid produkter som sprayas/sprutas på ytan, detta bör göras i flera tunna lager
med lite torktid emellan.

Min erfarenhet är att rostskyddsprodukterna får sämre fäste om man grundar med färg innan,
dessutom tränger inte rostskyddsvätskan in i eventuella rostporer då heller.

Viktigt är, som jag tidigare skrev, att först grunda med tunnflytande, krypande rostskydd
som verkligen kommer åt att tränga in i alla porer, sprickor o.s.v. Jag prayar alltid hela ytan
med tunnflytande först, för att få en bra grund för underredsmassan.

Givetvis funkar säkert andra produkter än just Dinitrol lika bra!
Om du inte får bort rost 100% (sandblästring), måste du applicera en tunn olja som penetrerar rost helt inn til metall. Epoxy, och annat krams duger inte.

Linolja och kinaolja har extremt små molekyler och extrem krypförmåga. Kallpressad linolja har molekylstorlek på 0,000005 mm och är mycket prisvärd. Kokt linolja har sickativ-tillsats så polymeriseringsprocessen går fortare, men molekylstorleken är lite högre(0,0001 mm).

Linolja har en mycket lång tradition som rostskydd. Blymönja(linolja, blytetraoksid och vatten) användes förrut til underredebehandling på båtar.

Dinitrol är säkert mycket bra, men om du vil spara pengar, har biltema alt du behöver. Borsta bort rost, applicera rå linolja http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/ ... at-362423/ blandat med kokt linolja http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/ ... okt-36362/, låt det torka nåra dar, så applicera bitumenprodukt.

Jag har inte provat biltemas kinaolja, men den fungerar säkert perfekt. Kinaolja har bättre stryktålighet, vattentålighet, og uv-tålighet. Owatrol olja är allra best, men kostar ungefär 200 kr pr liter.
volvobaggen skrev:Om du inte får bort rost 100% (sandblästring), måste du applicera en tunn olja som penetrerar rost helt inn til metall. Epoxy, och annat krams duger inte.

Linolja och kinaolja har extremt små molekyler och extrem krypförmåga. Kallpressad linolja har molekylstorlek på 0,000005 mm och är mycket prisvärd. Kokt linolja har sickativ-tillsats så polymerisringsprocessen går fortare, men molekylstorleken är lite högre(0,0001 mm).

Linolja har en mycket lång tradition som rostskydd. Blymönja(linolja, blytetraoksid och vatten) användes förrut til underredebehandling på båtar.

Dinitrol är säkert mycket bra, men om du vil spara pengar, har biltema alt du behöver. Borsta bort rost, applicera rå linolja http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/ ... at-362423/ blandat med kokt linolja http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/ ... okt-36362/, låt det torka nåra dar, så applicera bitumenprodukt.

Jag har inte provat biltemas kinaolja, men den fungerar säkert perfekt. Kinaolja har bättre stryktålighet, vattentålighet, og uv-tålighet. Owatrol olja är allra best, men kostar ungefär 200 kr pr liter.

hej volvobaggen

& tack för dina bra tips men jag har redan köpt lite rostskyddsprodukter på jula redan......plastic padding glasfiberarmmerad underredsmassa som är penslingsbar till bilens hjulhus......& sen så köpte jag även Carosol F40 Tjockflytande rostskydd på sprayburk till bilens underede........men på dom ytorna där jag har slipat bort rosten......så ska jag göra rent riktigt noga från fett/olja/smuts/damm osv med något bra avfettningsmedel & sen så ska jag spraya/spruta på först med en Carosol TO3 Tunnflytande rostskydd som tränger in riktigt bra överallt & även förseglar & tätar ytan + att även denna tunnflytande rostskyddet fungerar som en primer för nästa steg i rostskydds behandling med Carosol F40 Tjockflytande rostskydd så ser planeringen ut än så länge med mitt rostskydds projekt......visst biltema har en del bra saker men deras olika rostskyddsprodukter dom uppfyller inte mina önskemål iaf......då är nog dom rostskyddsprodukterna som jula har i sitt sortiment från http://www.hagmans.se/se/Produkter/Rostskydd/Carosol ett strå vassare tror jag iaf......visst okej kanske inte 100% toppklass men att bra & vettigt alternativ för en bil som bara ska rulla mellan 1 april - 1 oktober varje år men biltema hade ett bättre sortiment av stålborstar för borrmaskiner än jula hade så detta köpte jag där iaf
Hygglo skrev:Jag skulle skippa målningen helt.. Jag renoverade en bubbla för 20 år sedan och den är rostfri än idag under.
Jag körde med Dinitrol tjockflytande massa som jag kokade upp (det blir lättflytande då) Sedan penslade jag på 3-5 lager med 10-15 minuters mellanrum så att det han "stelna".. Det sitter som berget fortfarande efter 20 år.. Det ända underhåll jag gjort är att vart annat /vart 3 :e år sprayat på tunnflytande dinitrol på dom ställen jag kommit åt.
hej

jag har skippat tanken på zinkspray det får bli ett tunnflytande rostskydd först som en grund innan det tjockflytande rostskyddet läggs på :)
Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]