Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frode60
Hei !!!

Idag så ringte jeg Bilia og spurte hvor mye en "grunnservice" kostet på min S60 (reg. i 2010), hos Bilia kostet servicen 4600 nkr.

Så ringte jeg lokale verksted her i byen som også er autoristert Volvo verksted, der kostet servicen 3200 nkr.

Grunnservice innholder oljebytte, diverse filter osv.
pluss Service 2.0 softwareoppdatering med ICM (Sensus 3.0),
jeg spurte spesifisert om ICM oppdateringen var med.

Så det er lurt å sjekke priser osv. i Norge på service.

I Sverige oppdaterer dem ikke software... Ikke spørr meg hvorfor...
Användarvisningsbild
av Knight8806
I Sverige ingår mjukvaruuppdateringen vid en sedvanlig intervallservice eller basservice som det också kallas. Detta ingår i Service 2.0, däremot får man betala extra för mjukvaran om man gör en anpassad service.

Att Bilia är dyra råder det ingen tvekan om. Det är många märkesverkstäder som utnyttjar sin position på marknaden med höga priser. Något som vi helt enkelt får acceptera eller rättare sagt "leva med". Attityden och servicekänslan däremot, är tyvärr inget som blir bättre ju högre priset blir och just därför bör man leta sig till en billigare verkstad utanför storstan.
av KarlE
Knight8806 skrev:I Sverige ingår mjukvaruuppdateringen vid en sedvanlig intervallservice eller basservice som det också kallas. Detta ingår i Service 2.0, däremot får man betala extra för mjukvaran om man gör en anpassad service.

Att Bilia är dyra råder det ingen tvekan om. Det är många märkesverkstäder som utnyttjar sin position på marknaden med höga priser. Något som vi helt enkelt får acceptera eller rättare sagt "leva med". Attityden och servicekänslan däremot, är tyvärr inget som blir bättre ju högre priset blir och just därför bör man leta sig till en billigare verkstad utanför storstan.
Bilia är sååå sunkiga. Då tänker jag inte bara på priset!
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker det är lite dumt att generalisera. Allt beror ju på vilken meck du har att göra med. Jag har haft "otur" med bilia i historien också, men när man väl hittar rätt kan det ju bli jättebra.

/Martin
Användarvisningsbild
av laser2
KalleH skrev:Hej!

Vad är skillnaden på en anpassad service och en basservice?
Mvh, Kalle.

Kopierat från minvolvo.volvocars.se:

Servicetillfällen
När du servar din Volvo går den igenom tre olika former av servicesteg.

Basservice
utförs minst en gång per år.

Underhållsservice (Bas + slitagekontroller)
utförs första gången efter 3 år
eller 60 000 km, sedan efter 2 år eller 60 000 km.

Anpassad basservice
utförs om den årliga körsträckan bara är högst hälften av serviceintervallet och ersätter då basservicen. Anpassad basservice utförs högst en gång mellan två servicetillfällen.

Anpassad basservice=Basservice exkl. kupéfilter
av KalleH
Tack för informationen:) Så om jag gör en anpassad basservice får man gratis mjukvaruuppdateringar enligt Service 2.0?
Jag servade precis min XC70 för första gången, den var då ca 1år gammal och hade gått 1900mil och det blev en anpassad basservice enligt protokollet (serviceintervall 1år/3000mil). Men enligt texten på Volvos hemsida borde det blivit en basservice eftersom den årliga körsträckan är mer än hälften av serviceintervallet ?:-/ Nåja jag förväntar mig att Bilia vet vad som gäller :roll:

/Kalle.
Användarvisningsbild
av laser2
KalleH skrev:Tack för informationen:) Så om jag gör en anpassad basservice får man gratis mjukvaruuppdateringar enligt Service 2.0?
Jag servade precis min XC70 för första gången, den var då ca 1år gammal och hade gått 1900mil och det blev en anpassad basservice enligt protokollet (serviceintervall 1år/3000mil). Men enligt texten på Volvos hemsida borde det blivit en basservice eftersom den årliga körsträckan är mer än hälften av serviceintervallet ?:-/ Nåja jag förväntar mig att Bilia vet vad som gäller :roll:

/Kalle.

Jag håller med dig om att mjukvaruuppdateringar borde ingå även på anpassad basservice eftersom det enda som skiljer mot vanlig basservice är att kupéfiltret inte byts. Men jag hade en maildiskussion och även telefonkontakt med serviceavtalsansvarig på Volvo Bil och han hävdade med bestämdhet att mjukvaror inte uppdateras vid anpassad basservice, endast vid basservice och underhållsservice. ?:-/
Dessutom ville de ju givetvis sälja på ett serviceavtal med bla motiveringen att mjukvaruuppdateringar ingick vid varje service, även anpassad. Dock gick det inte att läsa sig till detta i avtalserbjudandet... :???:
av KalleH
Det tycker jag är mycket märkligt om det är så. Man måste alltså köra 3000mil första året för att få gratis mjukvaruuppdateringar enligt service 2.0? För jag antar att nästa service blir en vanlig basservice med byte av kupéfiltret. Tycker det känns riktigt rörigt med alla dessa olika servicar och hur de kommer men jag kanske är lite trögfattad :mrgreen:
Jag har serviceavtal men där stod inget om mjukvaruuppdateringar på protokollet ändå, men det kanske inte brukar stå.
Användarvisningsbild
av LasseKongo
Hade min V60 på anpassad service (1200 mil) härom veckan, och det ingick inte någon mjukvaruuppgradering. Som föregående postare säger känns det konstigt att man måste ha körsträcka som är längre än genomsnittet för att slippa vänta 2 år mellan mjukvaruuppdateringarna. Låter som det borde vara enkelt/billigt att göra detta under tiden man byter olja och annat.

Jag har inga problem i AAOS

Jag hade bort inneskärmen på min V60 ig[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Mycket snyggt, jag tycker R-Design på den ve[…]

B230F går fett

Okej, men alla dom vacum slangar som jag behö[…]