Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mawa71
Dags att uppdatera er om förbrukningen. Tankade igår kväll för andra gången sedan leverans: 40,70l på 746,3 körda km, en förbrukning på 5,45l/100km. Blandad körning, övervägande på motorväg.

Totalt sedan leverans 82,31l och 1481,8 körda kilometer, en faktisk förbrukning på 5,55l/100km. Vid första tankningen låg jag på en förbrukning på 5,65l/100km och mitt körsätt har inte blivit snällare, snarare tvärtom.
av perhall
De här resonemangen om inkörning är kända och journalister pratar frekvent om att motorer är inkörda och inte men jag har faktiskt aldrig märkt nån skillnad på förbrukning när bilen är inkörd. har köpt jättemånga nya bilar av alla möjliga märken och aldrig märkt att förbrukningen sjunker över tiden. Det torde röra sig om max en procent. Motorerna är ju redan körda och hyfsat inkörda när bilen kommer från fabriken./PH
Användarvisningsbild
av Avuriel
Min V40 har hittills rullat 185 mil ungefär, Jag ligger just nu på en reell förbrukning, 4,9L/100km.
Den har legat det eller runt enda sedan jag hämtade ut bilen. Detta är då efter en jämt fördelad blandning av all typ av trafik.
Vill tillägga att jag kör relativt ekonomiskt. Planerar min körning osv. Hade hoppats den skulle ligga lite närmare fyra jämnt men väldigt imponerande för en bil på 1,5 ton ändå :P
av JensR
Avuriel skrev:Min V40 har hittills rullat 185 mil ungefär, Jag ligger just nu på en reell förbrukning, 4,9L/100km.
Den har legat det eller runt enda sedan jag hämtade ut bilen. Detta är då efter en jämt fördelad blandning av all typ av trafik.
Vill tillägga att jag kör relativt ekonomiskt. Planerar min körning osv. Hade hoppats den skulle ligga lite närmare fyra jämnt men väldigt imponerande för en bil på 1,5 ton ändå :P
Jag är inte alls imponerad av den siffran, det är långt ifrån de 0,36 som volvo säger om blandad körning, får min V40 om några veckor, känner mig lite lurad nu faktist
Användarvisningsbild
av Avuriel
JensR skrev:
Avuriel skrev:Min V40 har hittills rullat 185 mil ungefär, Jag ligger just nu på en reell förbrukning, 4,9L/100km.
Jag är inte alls imponerad av den siffran, det är långt ifrån de 0,36 som volvo säger om blandad körning, får min V40 om några veckor, känner mig lite lurad nu faktist
Det är alltid något ifrån det som är på papper, deras siffror är uträknade för ''dröm'' körning i laboratorier. Jag viste att ''realistisk'' körning skulle vara en del högre än det volvo skriver, men hade hoppats kunna hamna under 4,5, vilket jag tror jag gör om jag kör RIKTIGT snålt.
Men lite tryck får det ju vara. Ska ju inte ta en halv kilometer att komma upp i hastighet. Vilket det gör om man ska komma ner på 3,6
Användarvisningsbild
av ornet
Bilen, en D2 har nu gått 40 mil.
Hemresan idag på 16 mil med den adaptiva crusen på 90, gav enligt färddatorn en snitthastighet på 79km/ h och en snittförbrukning på 3,2l/100km.
Stämmer detta är jag nöjd.
av JensR
Avuriel skrev:
JensR skrev:
Det är alltid något ifrån det som är på papper, deras siffror är uträknade för ''dröm'' körning i laboratorier. Jag viste att ''realistisk'' körning skulle vara en del högre än det volvo skriver, men hade hoppats kunna hamna under 4,5, vilket jag tror jag gör om jag kör RIKTIGT snålt.
Men lite tryck får det ju vara. Ska ju inte ta en halv kilometer att komma upp i hastighet. Vilket det gör om man ska komma ner på 3,6
Det är 45% mer i förbrukning än vad Volvo anger, det är lite väl mycket tycker du inte det?
Användarvisningsbild
av Avuriel
JensR skrev: Det är 45% mer i förbrukning än vad Volvo anger, det är lite väl mycket tycker du inte det?
45% ??
4,9 / 3,6 = 1,36111
Ser mer ut som 36,1%

Men jo det är en hel del faktiskt. Dock så kommer ju alltid biltillverkarna att lysa med extremt fina siffror. Det går i teorin att uppnå, men i verkligheten är det extremt svårt då minsta lilla kan påverka (oberoende vilken typ av trafik). slitage på däck, däcktryck, storlek på fälgar, däcktyp, med/mot-vind, vatten på väg, grusigt på väg, osv...

Jag får tillägga att jag har ett tillval fälgar (205/50R17)
av JensR
Avuriel skrev:
JensR skrev: Det är 45% mer i förbrukning än vad Volvo anger, det är lite väl mycket tycker du inte det?
45% ??
4,9 / 3,6 = 1,36111
Ser mer ut som 36,1%

Men jo det är en hel del faktiskt. Dock så kommer ju alltid biltillverkarna att lysa med extremt fina siffror. Det går i teorin att uppnå, men i verkligheten är det extremt svårt då minsta lilla kan påverka (oberoende vilken typ av trafik). slitage på däck, däcktryck, storlek på fälgar, däcktyp, med/mot-vind, vatten på väg, grusigt på väg, osv...

Jag får tillägga att jag har ett tillval fälgar (205/50R17)
Ja du har rätt jag vände på siffrorna i divisionen. Nå, 36% mer än vad de säger, däcktryck? Bilen är ju ny!, iof storlek på fälgar men inte 36%, men du hade ju kört lugnt och inte på grusväg? Nä man kan ju skriva vad man vill i förbrukning och kunderna säga "jaja men det är oki" Det är det inte alls. Jag vet att det inte blir exakt vad de säger, men det här är för mycket
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 29

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]