- lör 04 nov 2006, 22:15
Hej
Har just köpt en V70 Business Plus 2.5T med 3900 mil på mätaren via VolvoBil Göteborg
Ser sedan i papprena att växellådan är bytt vid 3700 mil!!! då
före ägaren (tjänstebil)har klagat på att 3'an var svår/kärv att få i!
Jag pratade med förra ägaren och han sa att problemet fanns sedan bilen var ny och att det kanske inte var något han tänkte på hela tiden men att det var klart irriterande
Volvo sa att det var synkringarna som var dåliga och bytte hela växellådan.
För det första hur kan detta vara möjligt på en såpass ny bil?
För det andra vet jag inte vad jag skall känna
1. Vara glad att ha en splirrans ny växellåda?
eller
2.Känna oro för att annat kan vara fel samt att dålig växellåda skall ha orsakat andra problem som kommer senare(koppling,motor)?
Jag tycker inte att den nya växellådan är speciellt kärv men jag tycker inte att den är speciellt smidig heller, lite trög på fyran ibland men detta kanske beror på att den är så ny. Bilen har spaceball
Vad tycker/vet forumet om detta?
Tack
Peter
Har just köpt en V70 Business Plus 2.5T med 3900 mil på mätaren via VolvoBil Göteborg
Ser sedan i papprena att växellådan är bytt vid 3700 mil!!! då
före ägaren (tjänstebil)har klagat på att 3'an var svår/kärv att få i!
Jag pratade med förra ägaren och han sa att problemet fanns sedan bilen var ny och att det kanske inte var något han tänkte på hela tiden men att det var klart irriterande
Volvo sa att det var synkringarna som var dåliga och bytte hela växellådan.
För det första hur kan detta vara möjligt på en såpass ny bil?
För det andra vet jag inte vad jag skall känna
1. Vara glad att ha en splirrans ny växellåda?
eller
2.Känna oro för att annat kan vara fel samt att dålig växellåda skall ha orsakat andra problem som kommer senare(koppling,motor)?
Jag tycker inte att den nya växellådan är speciellt kärv men jag tycker inte att den är speciellt smidig heller, lite trög på fyran ibland men detta kanske beror på att den är så ny. Bilen har spaceball
Vad tycker/vet forumet om detta?
Tack
Peter