Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Polestar har som bekant "ändrat" optimeringen för my12 till endast 215 hk/420nm, alltså mindre hk samt ingen förändring av nm.
Är det någon som gjort denna optimering och kan ge ett omdöme, är det värt att göra denna trots "sänkingen/samma nm"?
Blir det en ordentlig skillnad?

Tacksam för svar av er som vet, eller gjort denna optimering.
//
Jo, har tänkt göra det men aldrig fått tid till det. Tänkte om någon som vet, eller har gjort optimeringen kunde uttala sig. Hade vart intressant och höra hur de upplever skillnaden efter optimeringen, om det är värt det etc...
Helt klart värt pengarna! Men som andersson sa, provkör en D5 så vet du.
Vad jag dock tycker är konstigt är att på mitt intyg för trimningen så står det 169kW, alltså 229hk.
Honke skrev:Helt klart värt pengarna! Men som andersson sa, provkör en D5 så vet du.
Vad jag dock tycker är konstigt är att på mitt intyg för trimningen så står det 169kW, alltså 229hk.
Det kanske är det optimeringen ger då, hoppas det för nu skall jag med göra det !
Regbesiktigade du den direkt?
Honke skrev:Helt klart värt pengarna! Men som andersson sa, provkör en D5 så vet du.
..och, det är ju bara gratulera om det ger mer än 215 hk:)
Optimerade idag, har inte hunnit köra så mycket mer det trycker på bra efter 3000varv, speciellt på växel 2-3. Jag trodde dock skillnaden skulle bli lite mer, och framför allt att det skulle bli ett jämnare "sug". Jag upplever hittils att det endast är skillnad efter 3000varv.
newbie111 skrev:Optimerade idag, har inte hunnit köra så mycket mer det trycker på bra efter 3000varv, speciellt på växel 2-3. Jag trodde dock skillnaden skulle bli lite mer, och framför allt att det skulle bli ett jämnare "sug". Jag upplever hittils att det endast är skillnad efter 3000varv.
Polestar verkar inte ha lagt ut något effektdiagram för din motor men tittar man på deras andra dieseloptimeringar så verkar det ju vara från ~2500rpm den stora skillnaden ligger så din iaktagelse stämmer väl mot pappret.

/Martin
MartinS skrev:
newbie111 skrev:Optimerade idag, har inte hunnit köra så mycket mer det trycker på bra efter 3000varv, speciellt på växel 2-3. Jag trodde dock skillnaden skulle bli lite mer, och framför allt att det skulle bli ett jämnare "sug". Jag upplever hittils att det endast är skillnad efter 3000varv.
Polestar verkar inte ha lagt ut något effektdiagram för din motor men tittar man på deras andra dieseloptimeringar så verkar det ju vara från ~2500rpm den stora skillnaden ligger så din iaktagelse stämmer väl mot pappret.

/Martin
Ja enligt diagrammen är det ju absolut så.
Hur vet man ens att man fått rätt (mer eller mindre)effekt, eller det kan inte misslyckas?

Bilen har obd uttag men med med ett konstigt obd u[…]

Vaccumslangar till 940

Som tidigare svarat så går det utm&aum[…]

Trasig Renault Scenic

Har haft vilopaus några dagar, väntat p[…]

Bygga ”busbil”

Det går väl att plocka ut 300hk+ ur en […]