Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:
jockep83 skrev: Har du ingen ide på vad problemet kan vara istället??
Jodå! Om kamremmen monterats fel kan du ha fått ventilproblem (bränd) vilket ger problem med emissionerna, samt tomgång.
Har nu idag gjort komptest på bilen och det visar 10,5kg/cm2 (150psi) på samtliga cylindrar..
Antar att det är bra då jag inte vet vad det ska vara, det jag kan komma fram till att det inte är någon som helst skillnad på cylindrarna.. Om en ventil är "bränd" på 3an så borde jag väl se det med ett komptest??? eller har jag fel??
Lamdareglering bank1 betyder att den är utanför sitt reglerområde.
Och att den går dåligt på tomgång är ett tecken på att den får för mycket bensin.
Har du provat att spraya startgas runt insug för att se om tomgångsvarvet går upp på tomgång?
har samma felkod på min lamda, hur löste du det?? har inte märkt av några prestanda problem, mer än att avgasröret ibland ger ifrån sig en smäll
andy78 skrev:Lamdareglering bank1 betyder att den är utanför sitt reglerområde.
Och att den går dåligt på tomgång är ett tecken på att den får för mycket bensin.
Har du provat att spraya startgas runt insug för att se om tomgångsvarvet går upp på tomgång?
Jo jag har allt startgasat överallt... men får nog köpa mej en till flaska och brassa på lite mer för jag har ju bytt oljefällan och det är ju en del saker man har loss för att komma dit :)
Måste tillägga att den har satt felkod på "misständning cylinder 3, vid uppstart"

har då från 3an flyttat tändstifft, tändspole samt spridare för att se om jag flyttar felet, men icke, den registrerar misständning på 3an ändå..

Hur vet den att det är på 3an den misständer??? finns det en sensor eller nått för varje cylinder???
Makedon skrev:Tja.

Varför bytte du oljefällan, hade du någon problem med den. Hur var den gamla, mycket smuts eller inte. Undrar för att jag har samma miltall samt årgång på min xc70

Mvh

Jag bytte den för att göra servicen lite överseriös :) bytte på vår gamla s60 vid 22000mil och den var full i klegg... dock så var det onödigt arbete på denna bilen då fällan var helt ren.. men första 8000milen denna bil gått så har den gått och pendlat mellan göteborg och jönköping 3 dagar i veckan så det gör väl sitt just för oljefällan, korta körningar=mer kondens och klegg :)
av Tim
Du har variabla kamdrev på din bil, eller hur? Du är helt hundra på att du inte råkade röra något utan dom? Misstänker att du inte drog fram den ett kvarts varv förbi markeringar och sedan tillbaka till märkningarna som man ska göra? Då spelar det ingen roll om dom står på märkningar för kan stå fel i alla fall, om du nu råkade röra på dom?
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]