Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av berrabus
Frugan har en 940 med +40.000mil på mätaren. Har hållt igång den de senaste åren mha lite mekande för att få igenom den genom besiktningen. Har läckt olja några år mellan motor o låda men nu är det så mkt så jag tror inte den går igenom besiktningen och jag orkar inte fixa det.

Hon behöver en pålitlig och relativt sett bränslesnål bil då hon kör ca 6 mil/dag till/från jobbet.

Vilken Volvo är den absolut pålitligaste för max 50-60.000? Gärna max 40.000.

Om man räknar in bränsleförbrukningen, vilken är den mest pålitliga med hyfsad bränsleförbrukning för max 50-60.000? Gärna max 40.000.
av llesrof
Har hon 6 mil enkel resa? Dieslar har ju ofta rullat en miljard mil om de skall gå att köpa för små pengar och det känns kanske inte så upphetsande, speciellt om man avser att själv köra långt med den. För de pengarna du nämner så bör du kunna hämta hem en Volvo S40N, om det nu är en Volvo som gäller. Saab 9-5 med minsta motorn ger mycket bil för pengarna och den är bekväm och säker.
av sicnarf
Varför inte satsa 229 kr på Wynns stop engineoil leak som säger att de kan täta oljeläcka i packboxen och andra läckor?. Det finns andra produkter billigare också i välsorterade resdelsbutiker typ CRC oljetätning för 99kr? Värt att prova innan man köper nybil även om det bara hjälper kort tid så man kan klara besiktningen
av berrabus
llesrof skrev:Har hon 6 mil enkel resa? Dieslar har ju ofta rullat en miljard mil om de skall gå att köpa för små pengar och det känns kanske inte så upphetsande, speciellt om man avser att själv köra långt med den. För de pengarna du nämner så bör du kunna hämta hem en Volvo S40N, om det nu är en Volvo som gäller. Saab 9-5 med minsta motorn ger mycket bil för pengarna och den är bekväm och säker.
3 mil enkel, 6 mil ToR per dag.
Enda Saaben hon kan tänka sig är 9-3 kombi. Annars är det Volvo som gäller.
JohnB skrev:Den här borde ju vara ett OK köp, väl beprövad motor och ingen automat som kan krångla. Drar säkert lagom med bränsle om man inte tokkör dessutom.

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S ... ?ca=11&w=3

/John
Borta så jag kan inte se vad det var för ngt. Säkert kanon eftersom den är borta :D
Lucif3r skrev:940 är ju riktigt pålitliga bilar. Relativt billiga i reparation och väldigt lättmekade.
Jag vågar nästan påstå att du inte hittar en nyare bil som är mer, eller lika, lättmekad som 940.
Kan inte annat än hålla med. Har föreslagit en annan 940 men hon var inte helt pigg det.
sicnarf skrev:Varför inte satsa 229 kr på Wynns stop engineoil leak som säger att de kan täta oljeläcka i packboxen och andra läckor?. Det finns andra produkter billigare också i välsorterade resdelsbutiker typ CRC oljetätning för 99kr? Värt att prova innan man köper nybil även om det bara hjälper kort tid så man kan klara besiktningen
Bra tips. Har du provat det själv så att du vet att det funkar?
Hade varit bra om man klarat mer än besiktningen. Vår garageuppfart är inte vacker där hon brukar parkera.
av berrabus
Lucif3r skrev:Hinka ner växellådan är ju annars inte så super svårt på dom där. Inte som på en FWD iaf :P
Tydligen inte men det tar ca 1 dag och har ingen jättelust :(
av osla
riva ner lådan tar 3 timmar utan lyft första gången. sen riva koppling och svänghjul 20 min till sen är det bara pilla ut p-boxen och trycka dit den nya. då har hon en bil som går tills det inte finns kvar nå plåt av karossen

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]