...

Moderator: Moderatorer

Camel skrev:
PaNi skrev:/.../Självklart skall vi bilister ALLTID lämna företräde för cyklisterna alldeles oavsett hur man tolkar lagtexten.
Enligt trafikförordningen är det tvärt om i flera fall. Det förstår inte alla cyklister. Men givetvis måste man alltid göra allt man kan för att undvika en olycka även om andra felar. Man ska naturligtvis inte köra på en cyklist som missat att lämna företräde. Rena självklarheter. Men det betyder ju inte att cyklisten hade företräde. Det är ju det regelvidriga beteendet från cyklisternas sida man vill legalisera med förslaget. Om man nu gör det, varför legaliserar man inte annat regelvidrigt beteende som majoriteten praktiserar? Var går gränsen?
StringerBell skrev:Det kan knappast vara lagbrott att släppa fram cyklister även i detta fall, och knappast blir det fler olyckor heller.
Man ska försöka följa trafikförordningen. Det blir bättre flyt om alla hade förstått det. [...] Enklast är att man följer regelverket.
Ett regelverk som är omöjligt att begripa sig på. Inte ens den lättbegripliga högerregeln praktiseras ju. Hur skall en regel som outbildade cyklister förväntas praktisera och som dessutom är obegriplig ha något som helst berättigande? Önska kan man alltid...
Camel skrev:Du är påläst. :-)-)
Ah, det var du som hade skrivit det. Det kom jag inte ihåg, däremot det jag läste kom jag ihåg. Mycket intressanta texter du skrev i de trådarna.
StringerBell skrev: Ett regelverk som är omöjligt att begripa sig på.
En ren viljefråga. Lätt är det dock inte.
StringerBell skrev:Hur skall en regel som outbildade cyklister förväntas praktisera och som dessutom är obegriplig ha något som helst berättigande? Önska kan man alltid...
Tror inte det blir mer begripligt om man inför förslaget. Då skulle i princip en 24 m långtradare tvingas stanna för en cyklist som ska korsa vägen på cykelöverfart även om inga andra korsningar finns i närheten. Det blir inte riskfriare pga att cyklisten inte kommer att ge fordonsföraren rimlig framförhållning eftersom cyklisten kommer som skjuten ur en kanon. Jag har ett motförslag till förslaget: cyklister ska bli tvugna att lämna företräde för annan trafik. Då blir allt mycket enkelt att begripa för alla. Det blir helt enkelt en viljefråga till slut...

Outbildade cyklisters idiotiska beteende ska inte legaliseras på andra trafikanters bekostnad. Om det är ett problem med att cyklister är outbildade ska detta korrigeras med obligatorisk utbildning. Försäkringsplikt ska också införas. Allt blir så mycket mer logiskt då. Men cykeln är helig, en oas av laglöshet. Svensson kan oftas inte tänka sig att köra rattonykter med bil, bra. Men hur är inställningen till att cykla hem efter ett par ordentliga groggar? Eller att cykla mot rött ljus? Eller att inte stanna vid stopplikt? Cykla mot enkelriktat? ??:-/ Trodde väl det. :mrgreen:

Det är inte enkelhet man är ute efter med förslaget. Man vill helt enkelt främja cykeln framför motorfordon. Det är mer politiskt korrekt och anses vara miljöbefrämjande. Förslaget som finns har andra faktorer än trafiksäkerhet med i bilden. Att det sedan sannolikt blir fler olyckor som det blev när Zebralagen för gående infördes vill man inte tänka på.

Ur artikeln:
"Mitt uppdrag som cyklingsutredare handlar främst om att se över de regler som påverkar förutsättningarna för cykling och skälen är flera. Ökad cykling bidrar starkt till samhällsmål som minskad miljöpåverkan, minskad trängsel och bättre folkhälsa. Samhällets aktörer har därför ett viktigt ansvar att skapa bra förutsättningar för cykling."

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go