Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av john.h
#683672
http://bytbil.com/nyheter/vvc5skyg/list ... bilsregeln

Här är tydligen dom bilarna som kommer vara miljöbilar om de nya reglerna om de går igenom.
Skumt att ingen diesel är miljöklassad, men det är klart v70 är ju ganska tung.
Tanken på att köpa en miljöklassad v70 känns plötsligt avlägsen. En D2 börjar på 286 och en bifuel på 326, mycket pengar i skillnad där när man inte har möjlighet att ha tjänstebil.
Frågan är om Volvo sänker priserna på dieselbilarna då det plötsligt kommer att vara mindre eftertraktade?
Användarvisningsbild
av Honke
#683677
Lånar tråden lite och ställer frågan ang befintliga miljöbilar. De bilar som är skattebefriade idag med dagens miljöbilskrav, kommer de att få betala skatt när de nya miljöbilsreglerna ev börjar gälla eller hur funkar det?
av MattiasD
#683678
Honke skrev:Lånar tråden lite och ställer frågan ang befintliga miljöbilar. De bilar som är skattebefriade idag med dagens miljöbilskrav, kommer de att få betala skatt när de nya miljöbilsreglerna ev börjar gälla eller hur funkar det?
Inget ändras retroaktivt.
av john.h
#683681
Är den verkligen det? Volvo S60/S80/V70 (etanol + gas tolkar jag som enbart Bifuelmotorn?


MattiasD skrev:T4F är också miljöklassad nästa år. Kostar 259 900 kr.
av MattiasD
#683686
john.h skrev:Är den verkligen det? Volvo S60/S80/V70 (etanol + gas tolkar jag som enbart Bifuelmotorn?


MattiasD skrev:T4F är också miljöklassad nästa år. Kostar 259 900 kr.
Bi-fuelmotorn är bensin eller metangas. Tyvärr inte också etanol. Så de menar troligtvis också T4F i listan. Både metangas och etanol räknas med samma formel (150 + 0,045x(tjänstevikt-1 372) så om bi-fuelmotorn är miljöklassad är också T4F det. Eftersom T4F är en snålare motor än Bi-fuelmotorn.
av MattiasD
#683691
Räknar vi på V70 T4F:

150 + 0,045x(1 708-1 372) = 165,12 g

Enligt Volvos webbsida släpper T4F manuel ut 163 g (<165,12 g) och är därmed miljöklassad nästa år. Däremot släpper T4F automat ut 175 g (>165,12 g) och borde då inte vara miljöklassad.
av john.h
#683695
Ah där ser man, hade helt glömt att det fanns en ny bifuelmotor
Med ungefär 2-2500 mil/år så finns det isf en chans att man kanske "tjänar" på att ta en T4F ändå. Efter att man summerat skatt,försäkringar och sådant.

Däremot blir man inte klok på regeringens velande,de ville varken satsa på etanol eller biogas och köpa en batterihybrid känns extremt avlägset...

MattiasD skrev:
john.h skrev:Är den verkligen det? Volvo S60/S80/V70 (etanol + gas tolkar jag som enbart Bifuelmotorn?


MattiasD skrev:T4F är också miljöklassad nästa år. Kostar 259 900 kr.
Bi-fuelmotorn är bensin eller metangas. Tyvärr inte också etanol. Så de menar troligtvis också T4F i listan. Både metangas och etanol räknas med samma formel (150 + 0,045x(tjänstevikt-1 372) så om bi-fuelmotorn är miljöklassad är också T4F det. Eftersom T4F är en snålare motor än Bi-fuelmotorn.
av Rådlös
#683736
Om du kör så mycket som 2 - 2500 mil om året så kör du förmodligen långt bort (i glesbygd) också? Då går både el och gas bort på direkten. E85 finns för närvarande på 1841 ställen i Sverige. Kanske inte på dom mest avlägsna platserna, men på dom större orterna i alla fall.
av dst02
#683760
En bil som är miljöklassad idag, kommer den vara de efter nyår också? Eller åker man på en rejäl straffskatt å plötsligt blir av med sin miljöbilspremie?!
Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]

Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]