Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har en Volvo V70 -03 2.4T som klagar på positionslampan.

Genom att öppna nedre luckan på höger sida där förstahjälpen kudden finns så kommer man åt att byta en lampa där med tar tag i en plasthållare och vrider den. Tyvärr är det inte denna lampa som behöver bytas utan den som är ovanför och den verkar svårare att byta? Manualen säger inget om hur man bytar lampan men jag har provat dra i den lite men den ger inte med sig. Det ser ut som att det är där som alla sladdar går in.

Här är en bild på hur man kommer åt den lampan som man vrider av :

Bild

Den lampan som behöver bytas sitter dock precis ovanför men det är inget man kommer åt från den övre luckan (bakom högtalaren).

Tacksam för vägledning.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Japp, den sitter sanslöst dumt till, blodvite uppstår om man inte river bort inredningen (om man inte ber någon med extremt smala händer och långa fingrar att byta).
av snowman
Jag förstår inte helt, var hittar jag lampan?

Jag har ju hittat den som visas på bilden men det sitter en precis ovan för och det är denna jag behöver byta. Tittar jag där så ser jag ju någon form av hållare men den ser ut på ett helt annat vis och det går in mängder med sladdar i en stor plastkontakt där. En tanke är att bra dra ut den men detta gick inte?

Så hur kommer jag åt denna positionslampa?
av tomsa
Är väl den som ska ha en längre "flärp" på sej så man får tag i den.
Har för mej att "flärpen" ska pressas lite in mot bakluckan så den hakar ur ett jack.
Hela hållaren kommer ut med lampa och allt så den är väl kanske 5 cm lång eller nåt sånt.
av snowman
tomsa skrev:Är väl den som ska ha en längre "flärp" på sej så man får tag i den.
Har för mej att "flärpen" ska pressas lite in mot bakluckan så den hakar ur ett jack.
Hela hållaren kommer ut med lampa och allt så den är väl kanske 5 cm lång eller nåt sånt.
Ja precis du pratar om den de visar på bilden, de e en vit plast flärp. Problemet är att det är lampan som sitter precis ovanför som jag behöver byta och den verkar inte sitta på samma vis?
av tomsa
snowman skrev:
tomsa skrev:Är väl den som ska ha en längre "flärp" på sej så man får tag i den.
Ja precis du pratar om den de visar på bilden, de e en vit plast flärp. Problemet är att det är lampan som sitter precis ovanför som jag behöver byta och den verkar inte sitta på samma vis?
Hade för mej att i min så satt en likadan flärp ovanför fast hållaren var längre men då minns jag tydligen fel.
Vilket dåligt minne man har,det var ju bara nån vecka sen jag bytte men jag minns helt säkert att det var trångt och att jag svor över den konstruktören som dabbat sej där :D
Användarvisningsbild
av #27
snowman skrev:
Ja den sitter på samma sätt, upp med handen lite längre så känner du flärpen.
Användarvisningsbild
av Ravi
Strandberg skrev:Helt fantastisk korkad konstruktion. Minns med fasa på min förra bil hur man svor över detta... :-(O)

:)

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]

https://rullomkrets.se/

Jag bytte bränsefilter och jag använde v[…]