Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefan.li
Det här blir min första vinter med V70 och första vintern med dieselvärmare så jag undrar:

1. Kan man köra med dieselvärmaren på? Om jag kommer ut innan den är klar är det bara att köra iväg och låta den hjälpa till med värmen tills den är klar eller borde jag stänga av den innan jag kör iväg?

2.Jag kör varje ca: 10-15 min till jobbet på morgonen, kommer dieselvärmaren äta upp mitt batteri med tanke på att jag inte kör så långt efter att jag använt den.

3. Är det nåt annat man bör tänka på?
av jpennerb
Svar på nr 2 och 3: Kanske om batteriet börjar bli dåligt och lösningen är att alltid ha startkablar nära till hands.
av JohnB
1: Om du inte har slagit av tillsatsvärmaren i bilens inställningsmeny så kommer den ju att gå ändå tills motorn nått arbetstemperatur så det är lika bra att låta den vara på. Om den fortfarande går när du kommer fram till jobbet så är det bara att slå av den då.
2: Jag och frugan har ca 15 min till jobbet och värmaren används på båda våra bilar dagligen och hittils har det inte varit några problem med batteriet. Jag brukar iofs ladda det någon gång ibland under vintern bara för att vara på den säkra sidan men det ska inte vara någon fara.
3: Köp aldrig en bil utan parkeringsvärmare och helst en med VOC eller annan typ av fjärrstyrning.

/John
Senast redigerad av 1 JohnB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Investera i en ctek laddare och ha alltid ansluten till batteriet via en motorvärmar kabel, då kan du ha den på laddning varje natt alltid fräscht batteri. Ett alt. Men stöd laddning är nog ett faktum åtminstånde 1-2 gånger per månad för att vara säker på att den alltid kommer att starta och vara varm på morgonen
av JohnB
En Ctek laddare borde alla ha. Jag skaffade en MXS 5.0 Polar i fjol och den är rätt lagom. Har man batterier med mer än 60-80 Ah bör man kanske gå upp på en MXS 10 då det kan ta lite lång tid att ladda annars.

/John
Postade detta i en liknande tråd för ett par veckor sedan:

Värmaren är egentligen en parkeringsvärmare som är konstruerad för att gå länge när det väl gått igång. Undvik småresor som är så korta att den bara går 5-10min. Skall du göra ett kort ärende kort efter du lämnat hemmet, aktivera direktstarten (med bilen igång) så fortsätter brännaren värma när du stannar och lämnar bilen. När du kommer tillbaka har du en varm och go' bil att fortsätta resan med och brännaren har inte behövt stanna. Skall du göra en kort resa på ett par minuter och sedan parkera för längre tid, av-aktivera autostarten så brännaren inte startar alls.

Installera gärna laddare i bilen för underhållsladdning. (En sådan där du bara kopplar in en sladd i uttag på fronten) Är det riktigt kallt och den går en timme varje morgon och kanske även på eftermiddagen är det tungt för batteriet. Med en laddare behöver du aldrig vara orolig.

Värmaren drar ungefär 5-6 dl per timme. Man bör köra bilen minst lika länge som värmaren varit på. Vid minusgrader går värmaren 30-60 minuter. Alltid maxtid under minus tio.
av dst02
1. Ja, dieselvärmaren är ju en tillsatsvärmare i grunden och med mjukvara för att starta den utan att motorn är igång är en extra bonus kan man väl säga. Du kan lungt köra vidare innan värmaren är klar

2. Jag hade ungefär som du ca 10-15 min till jobbet och Jag hade flera dar i veckan på värmaren både på morran å när Jag skulle hem utan några som helsta problem.

3. Kan va bra att köra igång värmaren på våren och tidig höst någon gång ibland, de sägs att de kan bli problem om den är inaktiv i långa perioder.
av kicken
Hej jag kapar tråden lite ang förbrukning på värmaren vs att använda elektronisk värmare + kupefläkt..

I mitt fall använder jag värmaren 30 min på morgonen och 30 min på em.. det blir ju en förbrukning på ca 1 liter?

Skulle jag göra det varje dag till jobbet skulle det väl bli ca 1 liter * 5 dagar * 4 veckor = 20 liter i månaden *=22kr/liter =440kr i månaden..

Med en elektronisk värmare 500w+500w kupefläkt... 2kw * 5 dagar * 4 veckor = 40kw och säg att elpriset är 2kr /kWh så kostar det mig 80kr bara i månaden? Kan detta verkligen stämma?
av mimeck
Batteriet borde inte laddas ur helt av dieselvärmaren. Om jag förstått rätt så känner den av om batteriet börjar bli urladdat och då stannar den eller iallafall så startar den inte.
Vet inte om alla gör så men dom som jag kommit i kontakt med känner av strömmen.

Det är för att ingen använder de[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]