Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har en Volvo V70N -03 som är i väldigt gott skick men nu har jag märkt att någon familjemedlem har råkat slå upp ena dörren 2 gånger så att lacket gått bort ner till metallen precis på kanten av dörren.

Det är små hack man man kan se att det ena hacket redan är lite brunt d.v.s troligen rost medan det andra är nytt utan rost(än så länge).

Frågan är nu hur man hanterar detta?

Jag vet ju att rost är ett skit att försöka få bort, oftast behöver man byta plåten då det inte alltid räcker att bara slipa bort det, men i detta fallet ser det ut att vara ganska ytlig rost.

Att lämna in bilen och få hela dörren omlackerad känns onödigt dyrt?

Förslag?
Användarvisningsbild
av White
Jag brukar bättra sådana här "småskador" och stenskott genom att först slipa plåtrent, sedan spraya någon bra grund/rostskydds-
primer i locket på sprayburken och sedan lägga i med en liten tunn konstnärspensel i skadan. Sist lägger jag täcklack och eventuellt
klarlack med samma metod. Givetvis köpes täcklacken på sprayburk i originalkulör hos Volvo! Det finns bättringspennor a`la nagelack
hos Volvo, men jag gillar inte dom.
Användarvisningsbild
av White
Då det är plåtrent och lite rost i någon av skadorna, hade jag personligen först lagt i någon grundfärg med en tunn pensel. Sedan
om du vill lägga i med bättringsstift eller sprayfärg med hjälp av en tunn konstnärspensel, som jag beskrev i förra inlägget, är en
smaksak. Jag tycker i alla fall att färgen i Volvos bättringsstift är alldeles för tjock och flyter dåligt ut.

För att först få bort den pytte-lilla rost som finns i ena skadan där, hade jag bara skrapat försiktigt med spesten på en morakniv.
Sedan kan man ta en tops med lite thinner på och rengöra i skadan innan man lägger i den med färg.

Overkill? Ja kanske... Men varför "slarva" med bättring av dörruppslag och stenskott? Att ta bort rost innan lack är en självklarhet,
och inte lackar man väl på plåtren yta utan grund!? Men detta är givetvis bara min åsikt, och jag är kanske överpetig. :wink:
av snowman
White skrev:Då det är plåtrent och lite rost i någon av skadorna, hade jag personligen först lagt i någon grundfärg med en tunn pensel. Sedan
om du vill lägga i med bättringsstift eller sprayfärg med hjälp av en tunn konstnärspensel, som jag beskrev i förra inlägget, är en
smaksak. Jag tycker i alla fall att färgen i Volvos bättringsstift är alldeles för tjock och flyter dåligt ut.

För att först få bort den pytte-lilla rost som finns i ena skadan där, hade jag bara skrapat försiktigt med spesten på en morakniv.
Sedan kan man ta en tops med lite thinner på och rengöra i skadan innan man lägger i den med färg.

Overkill? Ja kanske... Men varför "slarva" med bättring av dörruppslag och stenskott? Att ta bort rost innan lack är en självklarhet,
och inte lackar man väl på plåtren yta utan grund!? Men detta är givetvis bara min åsikt, och jag är kanske överpetig. :wink:
Jag är också petig och vet vad lite rost kan orsaka på ett par år.

Jag kommer följa din beskrivning men jag kommer nog att använda täckstift till färgen då jag vet att jag kommer få exakt rätt färg.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag skulle faktiskt gå steget längre och slipa bort rosten + ett större område för att vara säker på att det inte finns någon rost som gömmer sig.

Men det är nog väldigt overkill för dom flesta i det här fallet. :P

Att göra som Hilmer sa är dock väldigt, väldigt dumt. Men det verkar du redan veta :)
Gör som White sa. Även om du då skulle "misslyckas" med lacken (dvs det blir att synas att det är lagat) så är ju underarbetet bra utfört och kommer hålla rosten borta.

... Fast ska man vara RIKTIGT petig så ska man ju ha 2-komps grundfärg, baslack och 2-komps klarlack :P
Användarvisningsbild
av White
Då plåten är galvad, är det mycket sällan rosten spridit sig utanför skadan om den inte
varit "öppen" för länge och inte är större!
Men givetvis bör man skrapa/slipa så man får fram "färsk" plåt runt rosten, men man ska ta
det mycket försiktigt så man inte förstorar skadan.

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]