Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Camel skrev:
dst02 skrev:/.../Lyckades byta bort V70´n mot en Saab 9-3 combi 2011, vector,2,o biopower automat, 2100 mil :)
Hur mycket blev mellanpriset? Inte alltför mycket hoppas jag. Om du gillar SAAB 9-3 2,0T Biopower så förstår jag att du inte trivdes med V70II DRIVe. Det är två helt olika bilar. Jag hade nog bytt till V70II 2,5FT istället, men det är ju jag det. Lycka till med bilen! Det viktigtaste är att man trivs med bilvalet eftersom bilinnehav kostar mycket pengar.

Från bilpriser.se:
---------
Volvo V70 II 1.6D DRIVe (109hk) -10 | 33 mån | 3000 mil | Värdeminskningsstartdatum 2010-01-01
Köppris 193 300 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare | Privatpris 171 300 - 182 700 kr Uppskattat pris vid köp hos privatperson
---------
Saab 9-3 2.0T BioPower SportCombi (200hk) -11 | 21 mån | 2100 mil | Värdeminskningsstartdatum 2011-01-01
Köppris 197 300 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare | Privatpris 172 700 - 183 800 kr Uppskattat pris vid köp hos privatperson

---------

Inte en krona :D Sparade däremot mina vinterdäck så kan Jag sälja dem privat å få tillbaka några kronor :P . Fick med däck till "nya" bilen också.

Steff: Visst, dom kanske byggts om till volvoverkstäder med ännu fler dårar i :/ .
av dst02
svendufva skrev:Grattis och välkommen till "andra sidan"

Tack :) Riktigt skön bil att köra!! Avverkat ca 25 mil idag mest på landsväg och litegrann i stan å den går utmärkt. Inte drömbilen kanske men
för pengarna riktigt skön!
av Droopy
Saab 9-3 är fina bilar och jag har alltid gillat Saabs motorer, service är nog inga problem, de flesta verkstäder kan hantera en Saab.

ja, så mycket strul du hade med volvon kan man nog inte få igen.
av jpennerb
Från en v70 till en 9-3...hoppas du inte kommer sakna utrymmet och komforten på volvon. En saab 9-3 är inget för en familj med ungar och vagnar men betydligt mer körglädje mot volvon. Grattis!
av dst02
jpennerb skrev:Från en v70 till en 9-3...hoppas du inte kommer sakna utrymmet och komforten på volvon. En saab 9-3 är inget för en familj med ungar och vagnar men betydligt mer körglädje mot volvon. Grattis!
De e lite kul de där för vi får tillökning med vårt första barn efter nyår haha. Tror bilen kommer fungera med en barnvagn å några matkassar men sen e de nog fullt i bagagen.
av dst02
Droopy: Ja motorn är en liten pärla så här långt men förbrukningen är Jag inte riktigt van vid, snittade drygt litern på etanol på landsväg.
av jpennerb
dst02 skrev:
jpennerb skrev:Från en v70 till en 9-3...hoppas du inte kommer sakna utrymmet och komforten på volvon. En saab 9-3 är inget för en familj med ungar och vagnar men betydligt mer körglädje mot volvon. Grattis!
De e lite kul de där för vi får tillökning med vårt första barn efter nyår haha. Tror bilen kommer fungera med en barnvagn å några matkassar men sen e de nog fullt i bagagen.
Jo jag har några bekanta som har en 9-3 och vi jämförde med 9-5an och skillnaden var större än man trodde där bak. Den vagnen vi testade gick in på längden i 9-5an(även i nuvarande V70) men inte i 9-3an vilket gjorde packningsgraden väldigt dålig när man slängde in vagnen på tvären. Tänk på det när ni kollar på vagn(om ni redan inte köpt en förstås! :wink: )då det kanske finns vagnar som passar bättre/sämre i 9-3an.

Sen när det gäller förbrukningen så kan jag medge att min nuvarande snitt med etanol i tanken är 1.65l/mil och än är det inte vinter! :shock: Så räkna med 1.5l/mil för blandad körning och vinter...
av perhall
För det första är det ganska omoget att skriva "äckelsaab", "hoppas du kommer på bättre tankar" etc.
Själv kör jag Volvo och BMW men skulle aldrig få för mig att tycka att nån som gör ett annat val gör något äckligt. Globalt har det ju ansetts mycket coolt att köra saab länge...

Nu till saken: 9-3 är en populär beg.bil och jag tror inte den kommer att bli svårsåld. Min kollega sålde i maj en MY06 9-3 2,0t kombi, uttagen sept 2005, välutrustad (xenon, 17", PDC, halvskinn, elstol...) normalskick, 13 000 mil. Du får aldrig mer än 50 sa flera kolleger. Han begärde 81 000 och hade sålt bilen för 78 000 innan dagen var slut.

Kan inte tro att man skulle få många tusen kronor mer för en motsvarande Volvo, dvs. en MY06 V70 2,5T business plus
PH
av dst02
jpennerb: Vi har redan beställt vagn, en emmaljunga ozone som inte är så stor så hoppas den skall passa nåtsåndär bra i skuffen.

Perhall: När vi va på semester i usa i våras (californien,utah,nevada å arizona) syntes många saab, speciellt runt san francisco, Saab var väl utsedd till årets gaymärke där borta nåt år? :P .
Helt klart prisvärda ja, en motsvarande V60 hade nog gått på ca 100k mer.
De sägs ju också att dom som kör saab använder också mac/apple å de gör ju jag haha. Är ju också flygplansintresserad och visst är de mycket flygplan i saab :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]