Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Jag har märkt att siffran för blandad ofta stämmer med verklig motorväg, och siffran för stad ofta gäller för verklig blandad. Det borde man på nåt sätt kommunicera till kunderna. Men motorpressen är ju i alla fall ofta duktiga på att mäta verklig förb. Tyvärr undantaget dåren Lasse Swärd som glatt berättar i sina recensioner att den här dieselbilen minsann bara drar 0,49 utan att bry sig alls om verklig förbrukning. Fullkomligt idiotiskt.
av MattiasD
crumpets skrev:Jag har märkt att siffran för blandad ofta stämmer med verklig motorväg, och siffran för stad ofta gäller för verklig blandad. Det borde man på nåt sätt kommunicera till kunderna. Men motorpressen är ju i alla fall ofta duktiga på att mäta verklig förb. Tyvärr undantaget dåren Lasse Swärd som glatt berättar i sina recensioner att den här dieselbilen minsann bara drar 0,49 utan att bry sig alls om verklig förbrukning. Fullkomligt idiotiskt.
Jo, då stämmer förbrukningen åtminstånde bättre. Inte nog med att siffrorna är helt fel, det går ju inte ens att jämföra motorerna med varandra då alla drar lika mycket i mätmetoden. Vilket motorerna förstås inte gör i verkligheten. Det är konstigt hur bilbranchen får uppge siffror som är så långt ifrån verkligheten utan någon speciellt kritik i media. L Swärd, och R Collin, är diesellobbyister. De köper uppgiven förbrukning rakt av, hyllar billtillverkarna när de körcykeltrimmat dieselmotorerna ännu mer, utan att kritiskt granska mätmetoden och helt blundar för de negativa sidorna.
Användarvisningsbild
av crumpets
Däremot tycker jag att teknikens värld går i spetsen med sin sverigecykel. Riktigt seriöst och bra och visar ofta smärtsamt tydligt i stortest hur sjukt stor spridningen är mellan motorer i verkligheten. Även AMS brukar ha åtminstone hyfsade tester tycker jag.
av VOLVOLAST4EVER
Fick chans idag o prova båda -Men tyvärr D4 med automat och D3 manuel.D4 var piggare men med automatlåda så gick omkörningar upp för backe kvickt.Samma tur med manuell låda D3 blev annan känsla men lite saknades vid omkörningen i backe.Körde mer aggresivt än vanligt men är D3 tillräckligt för mig?(tidigare v70 2002 140 hkr) Så svårt att välja då jag har valt en annan ovanliga färg än DE bilarna nu så att hitta en prisvärd lagerbil rätt färg utrustning pris för mig men kanske fel motor...
klart lägger jag till 40-50 000 kan jag få den som jag vill-byggd på nätet-lika dan men med D4.....
Har nån sett effekt och vridmomentkurvorna på nya D3 D4-intressant o se vad " dött" innebär under 1500 v över 3000v?

läste om D3 o D4 motorerna i nya v40 i netcarshow.com men de kanske är modifierade för den bilen:
http://www.netcarshow.com/volvo/2013-v40/

The D3 and D4 both have 2.0-litre capacities. The former - likely to be the second best selling engine version in the UK - produces 150 hp and 350 Nm of torque from 1500-2750 rpm. The flat torque curve - which makes for better acceleration over a broader rev range - means it is still producing over 200 Nm at 4750 rpm.

On the top diesel version - the D4 - extra turbo boost means power jumps to 177 hp and maximum torque to 400 Nm. Maximum torque is achieved from 1750 to 2750 rpm. As with the D3, it is also strong even at very low revs: at just over 1000rpm, 100 Nm is being produced. This makes both the D3 and D4 very flexible and tractable
Both five-cylinder engines also offer fine economy and low emissions. The D3 produces 114 g/km of CO2 as a manual, which puts it in vehicle tax band C. No vehicle tax is payable in the first year. The manual D4 emits the same CO2, excellent for a high performance diesel. Combined fuel economy for both engines is 65.7 mpg
Samma motorer? vrid o varvtalsområde liknar men med mer hästar....?
Tacksam för ALLA råd.
Senast redigerad av 2 VOLVOLAST4EVER, redigerad totalt 0 gång.
av perhall
EU-cykeloptimering är ett sant fenomen och problem.
Men att hävda att det inte alls påverkar verklig förbrukning är fel.
Visst händer det, t ex när Volvo kom på att de kunde starta D5 manuell på tvåan och på så sätt få ned förbrukningen.
Men det är en bland många åtgärder.
Ofta har ju något gjorts: minskad inre friktion, s/s, ändrad utväxling, ny motorstyrning, bromskraftåtervinning...
Det som ofta är svårt att påverka är förbrukning i jämn fart, något som ju många svenskar tsf tyskar och italienare ägnar sig åt vid körning.

Låt mig gissa att om vi jämför de första D5 manuell 205 hk MY10 som jag tror hade 6,4 i EU-mix med 4,7 som samma motor (215 hk) har nu, gissar jag att den nya drar 10% mindre vid ECO-körning, 1-2% mindre vid motorvägskörning (där de flesta åtgärder utom ändrad utväxling är utan effekt) och 5% mindre i normal blandad körning.
PH
av mattish
Min D2 ligger just nu på 0,59 blandad körning..
Men jag visste ju om det när jag skaffade mig den. Det sjunker väl något snart tror jag...
av MattiasD
perhall skrev:EU-cykeloptimering är ett sant fenomen och problem.
Men att hävda att det inte alls påverkar verklig förbrukning är fel.
Visst händer det, t ex när Volvo kom på att de kunde starta D5 manuell på tvåan och på så sätt få ned förbrukningen.
Men det är en bland många åtgärder.
Ofta har ju något gjorts: minskad inre friktion, s/s, ändrad utväxling, ny motorstyrning, bromskraftåtervinning...
Det som ofta är svårt att påverka är förbrukning i jämn fart, något som ju många svenskar tsf tyskar och italienare ägnar sig åt vid körning.

Låt mig gissa att om vi jämför de första D5 manuell 205 hk MY10 som jag tror hade 6,4 i EU-mix med 4,7 som samma motor (215 hk) har nu, gissar jag att den nya drar 10% mindre vid ECO-körning, 1-2% mindre vid motorvägskörning (där de flesta åtgärder utom ändrad utväxling är utan effekt) och 5% mindre i normal blandad körning.
PH
Vi får hoppas körcykeloptimeringen också bidragit till minskad verklig förbrukning i de olika motorgenerationerna. Men det kan ju finnas risk med sidoeffekter när motorn ska optimeras för extrem segdragning. Vid optimering väljer man att optimera för nåt på bekostnad av nåt annat. Vad har Volvo offrat i sin optimering? Men jag är för dåligt inläst så jag vet inte om så är fallet. Men det jag främst menade är de nuvarande dieselgenerationerna, där alla motorer drar lika mycket bränsle. Av en händelse 0.45 l/mil (120 g CO2/km). Det är vilseledande uppgifter till oss konsumeter. Dels vad gäller den låga förbrukningen, men också att bilen är miljöklassad. Vid verklig kördning är motorn inte i närheten av sin miljöklassning. Det har gjort att folk valt en dieselbil, i tron att den drar 0.45, i tron att det är ett bra miljöval. Och de riktiga miljöbränslena har trängts undan.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
mattish skrev:Min D2 ligger just nu på 0,59 blandad körning..
Men jag visste ju om det när jag skaffade mig den. Det sjunker väl något snart tror jag...
Nja, det tror jag inte. Försäljare brukar säga att förbrukningen sjunker efter 1500-2000 mil för att bli av med en gnällig kund "Återkom om förbrukningen inte sjunkit efter 2000 mil". Det ända som skulle kunda minska din förbrukning är om Volvo framöver kommer med annan programvara som ger lägre bränsleförbrukning vid just din typ av körning. Eller att du själv lär dig snålköra bättre.
Användarvisningsbild
av MartinS
crumpets skrev:Jag har märkt att siffran för blandad ofta stämmer med verklig motorväg, och siffran för stad ofta gäller för verklig blandad.
Jag kan hålla med om detta, på bilar äldre än 3år. Bilar från MY10 är så sjukt körcykeloptimerade så man kan inte lita på något längre, tyvärr.

/Martin

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]