Fick chans idag o prova båda -Men tyvärr D4 med automat och D3 manuel.D4 var piggare men med automatlåda så gick omkörningar upp för backe kvickt.Samma tur med manuell låda D3 blev annan känsla men lite saknades vid omkörningen i backe.Körde mer aggresivt än vanligt men är D3 tillräckligt för mig?(tidigare v70 2002 140 hkr) Så svårt att välja då jag har valt en annan ovanliga färg än DE bilarna nu så att hitta en
prisvärd lagerbil rätt färg utrustning pris för
mig men kanske fel motor...
klart lägger jag till 40-50 000 kan jag få den som jag vill-byggd på nätet-lika dan men med D4.....
Har nån sett effekt och vridmomentkurvorna på nya D3 D4-intressant o se vad " dött" innebär under 1500 v över 3000v?
läste om D3 o D4 motorerna i nya v40 i netcarshow.com men de kanske är modifierade för den bilen:
http://www.netcarshow.com/volvo/2013-v40/
The D3 and D4 both have 2.0-litre capacities. The former - likely to be the second best selling engine version in the UK - produces 150 hp and 350 Nm of torque from 1500-2750 rpm. The flat torque curve - which makes for better acceleration over a broader rev range - means it is still producing over 200 Nm at 4750 rpm.
On the top diesel version - the D4 - extra turbo boost means power jumps to 177 hp and maximum torque to 400 Nm. Maximum torque is achieved from 1750 to 2750 rpm. As with the D3, it is also strong even at very low revs: at just over 1000rpm, 100 Nm is being produced. This makes both the D3 and D4 very flexible and tractable
Both five-cylinder engines also offer fine economy and low emissions. The D3 produces 114 g/km of CO2 as a manual, which puts it in vehicle tax band C. No vehicle tax is payable in the first year. The manual D4 emits the same CO2, excellent for a high performance diesel. Combined fuel economy for both engines is 65.7 mpgSamma motorer? vrid o varvtalsområde liknar men med mer hästar....?
Tacksam för ALLA råd.