Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min förra bil var en V70 2.4T -02 och den låg alltjämt kring litern. Upplever det som en rätt normal förbrukning för 18" och lite gaspådrag
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag upplever att det går att påverka förbrukningen genom att försöka uttnyttja vridmomentet på bilen och växla innan turbon laddar på(låga varv)
Nu är det sambon som kör den mest men den går Stadstrafik och E6 i göteborg med kökörning och förbrukningen ligger inte över litern.
Jag märker tydligt var marchfarten ligger på den bilen med man 5-vxl då den drar betydligt mer soppa över 100 än under.
Nu är den effektoptimerad, därav är jag generellt sparsam med högerfoten, och generös när det behövs.
Mattias_F skrev:Jag upplever att det går att påverka förbrukningen genom att försöka uttnyttja vridmomentet på bilen och växla innan turbon laddar på(låga varv)
Nu är det sambon som kör den mest men den går Stadstrafik och E6 i göteborg med kökörning och förbrukningen ligger inte över litern.
Jag märker tydligt var marchfarten ligger på den bilen med man 5-vxl då den drar betydligt mer soppa över 100 än under.
Nu är den effektoptimerad, därav är jag generellt sparsam med högerfoten, och generös när det behövs.
Ja att den drar mer över 100 har jag märkt kan man säga.

När man ligger och kör "lätt inspirerad" motorvägsfart så sörplar den i sig en hel del.....

Aja så länge bensinen kostar under 16 spänn så är det väl inte hela världen, kör inte så groteskt mycket, men blir det dyrare får man väl ändra på vanorna :mrgreen:
av puddrik
har du kollat så du inte har någon felkod
jag hade felkod på kamaxellägessolenoiden och då steg förbrukningen (15min att byta och till rimligt pris 1145:- för solenoiden på Bilia)

med min 2.4T BSR steg 2 225/40-18 så har jag vid de senaste långfärderna legat på 0,85 - 0,87 och har då legat mycket på motorväg med i snitt 120km/h (på mätaren lite över 110 enligt gps) och farthållare (detta har stämt med uträknad förbrukning och inte bara färddatorn)
samma förbrukning har jag fått med landsväg / motorväg + lite stadskörning från Skurup till Malmö för det mesta men den sticker upp snabbt när man kommer in i stan

innan jag bytte solenoiden kunde jag ligga på 0,95 - 1,0 på samma sträcka
av JohnB
Min S60 awd man har snittat 0.98 under det år jag haft den. Då har jag iofs kört på vpower, 98 och e45 i omgångar. Jag kör 5 mil om dagen och det är mest på E4 och en liten sväng inne i Sundsvall och ligger mest strax under 100 på farthållaren. Men visst får man ett tokryck ibland och håller pedalen stumt mot golvet hela sträckan och det brukar faktiskt kunna öka snittförbrukningen med 1-2 deciliter även om man är i slutet av en tank. Så dessa motorer ska nog glidas med kring 90 om man ska ha en acceptabel förbrukning.

/John
av Jonas_latt
Gäller en v70 -02 t5. 20****mil

90-100kmh 19' 235/35. 0.8l milen.
Sverige Tyskland tur och retur 1300kg på bakom bilen på
Släp. Och 3-400kg i bilen. Snitt 120kmh. 1.1 l milen.

Men stadskörning drar iväg lite.
Hej har ej likadan motor (2,4 170hk utan turbo) och 195/65 -15 (2,5-2,7 Bar) men även här så stämmer (färddatorn 0,82) ganska bra med verklig förbrukning 0,85. :roll:
För vid blandad körning/ stadskörning. Jag brukan nolla färddatorn varje gång jag tankar (Snitt fart och jämmföra snitt förbrukningen) och med verkligheten.
När snittfarten är låg ca 40km/t så blir snittet ca 0,83-0,87 liter mil.
Med mer lansvägskörning/ blandad så är det snarare 0,8 per mil. snitt fart ca 50-60km/t
Körning på lansväg= snitt 0,75 liter/mil ( snitt fart ca60-75km/t), fart på vägen 70, 90, 100, 110 men man stannar i bland och lite långsam körning 30-50 väg...

Så även om jag inte har lika törstig motor (2,4T) så har snittfarten en stor betydelse.. :| och ingen farthållare om vägen är kuperad...
Däcktrycket ökar jag med minst 10-15% (rek 2,3) = ökar med ca 0,3 då blir det 2,6Bar :-)-)
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]