Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !

Jag har en Volvo V70 2.5T som har rullat 20200 mil, den är av årsmodell 2006.

Den har börjat ticka i motorn som ökar med gaspådrag.

Körde inom Volvo som sa att det är frihjulet som inte "hängde" med riktigt som det skulle och bytade jag inte det inom kort så skulle det leda till motorhaveri, var något med att kamremem skulle med lägga av och då var det slutkört :-O)

Har nu bokat tid för byte av frihjulet och då byter de även drivremen. Kostnad: 2813kr...

De var tvunga att plocka av generatorn för att komma åt.

Stämmer allt detta och är det ett vanligt fenomen att frihjulet lägger av, som i sin tur kan leda till motorhaveri om man inte åtgärdar det inom kort ?

Tacksam för svar !

Mvh :)
av tomsa
Kan de mena spännrulle tro?
Kanske kallas frihjul eller???
Frihjul hade väl annars gamla saabar men det var nåt helt annat :D

Om det är spännrullen så kan den orsaka kamremshaveri ja.
Fast frågan är om du inte skulle passa på och byta rem samtidigt för rem,rulle och vattenpump byter man väl samtidigt och de ska hålla lika länge under normala omständigheter.
Kanske har tidigare ägare snålat och bara bytt remmen för 119:- på biltema istället för att göra ett riktigt jobb?

Finns kamremsbyte dokumenterat?
tomsa skrev:Kan de mena spännrulle tro?
Kanske kallas frihjul eller???
Frihjul hade väl annars gamla saabar men det var nåt helt annat :D

Om det är spännrullen så kan den orsaka kamremshaveri ja.
Fast frågan är om du inte skulle passa på och byta rem samtidigt för rem,rulle och vattenpump byter man väl samtidigt och de ska hålla lika länge under normala omständigheter.
Kanske har tidigare ägare snålat och bara bytt remmen för 119:- på biltema istället för att göra ett riktigt jobb?

Finns kamremsbyte dokumenterat?
De sa att frihjulet var kasst.

Kamremsbyte är dokumenterat, detta gjordes vid 18000 mil och då bytades även vattenpumpen, dock är detta gjort på en icke auktoriserad Volvo verkstad så om spännrullen är bytad vet jag ju inte då. Men det är väl något de ser när de har bilen ?
Frihjulet har inget med spännrullen att göra. Det är generatorns remskiva som menas, och principen ÄR faktiskt precis som på gamla Saabar men i ett annat sammanhang.

Det är till för att generatorn ska kunna snurra fritt och sakta ner i egen takt om motorvarvet av nån anledning sjunker tvärt, t.ex vid gubbstopp eller snabb växling. Bättre för både remmen och generatorn.
av tomsa
Vojje skrev:På vilket sätt skulle ett uteblivet frihjul skapa ett motorhaveri?
Om du med frihjul menar samma som jag syftar på med spännrulle så händer det pga att rullen skär/låser och orsakar vobbel eller anna skada på remmen så att den hoppar av/över eller går av helt enkelt.
Perc skrev:Frihjulet har inget med spännrullen att göra. Det är generatorns remskiva som menas, och principen ÄR faktiskt precis som på gamla Saabar men i ett annat sammanhang.

Det är till för att generatorn ska kunna snurra fritt och sakta ner i egen takt om motorvarvet av nån anledning sjunker tvärt, t.ex vid gubbstopp eller snabb växling. Bättre för både remmen och generatorn.
Men om det är det till generatorn så är det en helt annan sak såklart.
Frihjulet rasar, flerspårsremmen hoppar av och trasslar in sig i kamremmen. Skräckscenario då givetvis. Jag minns inte hur det såg ut på Volvos vitmotor men på vissa motorer är chansen stor att flerspårsremmen tar med sig kamremmen.
av tomsa
Perc skrev:
Frihjulet rasar, flerspårsremmen hoppar av och trasslar in sig i kamremmen. Skräckscenario då givetvis. Jag minns inte hur det såg ut på Volvos vitmotor men på vissa motorer är chansen stor att flerspårsremmen tar med sig kamremmen.
Sitter det inte en kåpa mellan kamrem å multiremmen?
Multiremmen ligger väl "utvändigt" medans kamremmen är skyddad från smuts,grus osv ?

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]

https://rullomkrets.se/

Jag bytte bränsefilter och jag använde v[…]