Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andy78 skrev:Varför måste filtret köpas på Volvo?
Går det inte lika bra med Mekonomen eller okq8:s filter?

Döm om min förvåning när jula sålde Championfilter till en del bilar.
Du har säkert rätt i att många tredjepartsfilter som säljs är minst lika bra eller bättre än Volvos men köper man Volvos filter så vet man att det iaf inte är sämre än vad tillverkaren avsett. Har för mig att det inte skiljer mer än någon tjuga mellan Biltema å Volvo och då kan man lika gärna köpa original. Mekonomen är faktiskt dyrare än original på vissa delar. OK's Mann filter anses väl också som ett bra alternativ. Jag har ingen aning om vilka filter Volvo stoppar i sina blåa kartonger men jag kan svära i kyrkan på att dom inte tillverkar filtret själva!

/John
Perc skrev:Om du har bråttom, varför inte bara åka till nån verkstad som byter olja utan tidsbokning?

V70 finns ju i parti och minut och dom har garanterat filter, verktyg och allting hemma.
Ett rent olja+filter byte betalade jag 250kr + material för på OKQ8 verkstan i Timrå så det är oftast inte dyrare att lämna bort till en mindre verkstad än att skaffa verktyg och hyra hall med lyft själv.

/John
Jag har säkert fel och är dum i huvudet, men jag byter olja minst 2ggr om året, fast ok, jag kör VÄLDiGT många mil varje år.

Jag skulle nog byta oljan nu, och för all del sen också.....
Du bör ju kolla upp om du har oljeläckage tycker jag. Har haft många Volvos och aldrig behövt fylla på mellan servicearna. Iofs byter jag en gång mellan servicearna. Enda Volvon jag behövde fylla på var min S80 T6 som hade ett läckage på oljereturen till turbon.
Jag hade tagit vilken verkstad som helst för oljebytet istället för att stressmecka.
Finns det inte tid så hade jag fyll på olja och gjort bytet när jag kom hem.

Jag gjorde precis det du beskriver 2 dagar innan semestern, fick dåligt oljetryck ibland på tomgång oljelampan blinkade till stundtals.
Visade sig att de hade glömts att sätta tillbaka en del.

Så här i efterhand så hade det kanske varit bättre att fylla upp och köra de där 150 milen.

OKQ8 säljer volvo original reservdelar om du nu prompt måste ha ett volvofilter och har de inte dem inte så går det lika bra med mannfilter.
Jag säger: fyll på olja till maxmarkeringen och kör och se glad ut och byt sen när du har tid. Ingen tror väl på fullaste allvar att motorn tar skada av att gå typ 2 000 mil på samma helsyntetiska olja? Att oljan är mörk betyder bara att den gör sitt jobb och tar hand om skiten.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]