Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Linnskog
Tjenare!

Motorlampan lyser och felkoden säger "Long term fuel trim: lean." Bilen går alltså magert vad jag förstår, mao för lite bensin i luft/bränsleblandningen.
Symptomen började när jag spädde bensinen med etanol, men så fort jag gick tillbaka till 100% bensin brukade den slockna.
Nu vill den inte göra det längre och lyser alltså konstant.

Möjliga orsaker till problemet tror jag är:
1. Spridarna är igengloggade med etanolens röda sörja?
2. Tjuvluft sipprar in på insugssidan?
3. Läckage i avgassystemet?
4. Trasig lambdasond?
5. Att bilen vant sig med en mängd etanol i bensinen?

Bör tilläggas att jag hade 1.04 i lamdavärde på besiktningen, alltså precis på gränsen (0.96-1.04)
Bilen är också steg 2 chippad
Motor 2.0t -01

Vad tror ni problemet kan vara?

mvh Martin
av benka1
Tjena har för mig att idealet med etanol är större spridare o bättre soppatryck-kan ha med det o göra men tror ej lamdan påverkas nämnvärt av etanol
plus mappad styrbox för etanol men det antar jag att det är?
/benka1
av benka1
förresten så tror jag fel-har för mig att styrdatorn ska ställa om sig på etanol har jag läst,kan vara främre lamdan som är dålig-min har för låg spänning till lamdan o det indikerar mager blandning-håller på o felsöker ,hur går din rycker den nått eller går motorn jämmnt o fin,soppa pumpen låter ok mm
/benka
Användarvisningsbild
av Linnskog
Styrboxen är inte mappad för etanol men jag har bara kört med max 50% etanol, oftast 30% och resten bensin. Vad jag läst klarar styrboxen att kompensera för detta.

Den går fint, lite trött när man just har startat och ska rulla iväg men annars ok.
av benka1
DEn går alltså helt ok? om lamdalampan lyser brukar vell datorn ställa om sig för grundläge eller så-min t4 gick som en raket före ll-lampa börja lysa,nu går den bra om man ej trampar på för i början,annars hugger den o tappar effekt!
Jäkligt skummt men det börja sen jag fixa org,luftburk-rensa bort skummgummit o tog bort främre locket bara för att dumpljudet skulle låta lite mera,efter ett tag då den börjat gå dåligt så såg jag några små rester av skummet vara i luftmassemätarn undrar om nåt tog skada av det ,gjorde rent med arc spray imätarn fast ingen skillnad, bara felkod på att främre lamda får för låg spänning-hitta sprickor i tändspolarna(båda)men det borde ej vara sammankopplat med masse mätarn?Har du kollat felkoder eller nollat den?
/benka

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]