Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
Tog mig ann att byta kam/multi remm+alla rullar idag!
Gick vell någorlunda smärtfritt för att vara första gången jag bytt detta någonsin på en bil.
Men tror ni att jag kunde åka hem nöjd o belåten,nix!
Fick ej dit kamremmen+ torxskruven till spännrullen(hållaren) va nästan sönder dragen av tidigare ägare.
Höll på flera tmmar bara att få dit den men tji går ej,sen plocka jag bort den hydraliska spännaren ,där ska man kunna trycka ner stången som har ett hål och motsvarande inederdelen där man stoppar in en borr eller dyl-den va helstumm pröva i ett stort skruvstycke men det gick bara att pressa en mm o jag drog allt jag kunde.
Frågan är inte mycket att göra med den vaa-bara köpa nytt eller hur?
/benka1
Användarvisningsbild
av vetten
När man ska trycka tillbaka den hydrauliska spännaren så får man inte ha för bråttom utan pressa lite i taget så att den hänger med. Bytte kamrem på våran V40 i somras och satte upp spännaren i ett skruvstycke och drog åt lite i i taget så att den hann med att krypa tillbaka och det ska gå tungt och långsamt annars om den går lätt är den ju slut.
Hade jag inte haft hjälp av en vän som är utbildad mekaniker så hade jag nog också trott att den var sönder eftersom den knappt rörde sej, tror nog att det tog några minuter innan den var helt tillbaka.
Så testa igen men ta det lugnt och ha inte för bråttom, spänn lite i taget så ska du se att den kryper in så sakta.
Användarvisningsbild
av ketto
benka1 skrev:Tack för det ska kika på detta,synd för jag beställde en på volvo :wink:
Blir väl samma visa där oxå! Spänna in den försiktigt emellanåt....
Användarvisningsbild
av vetten
ketto skrev:
benka1 skrev:Tack för det ska kika på detta,synd för jag beställde en på volvo :wink:
Blir väl samma visa där oxå! Spänna in den försiktigt emellanåt....
Jag skulle tro att en ny redan är ihopspänd och spärrad.
av benka1
Fantastiska ni är- ni rädda mig på 655:-faktiskt shitbillig hos volvo skruvat tar 810:_+frakt,beg 300:-hos skroten+frakt.
Gjorde så att ta det lite easy med skruvstycket o mycket riktigt så sitter det en borr på2,5mm igenom hålen,otrolig lycka för känner att ekonomin börjar sina nu,kostat på bilen över 6 papp sista månan så........!
Bes nästa fredag så det blir spännande :shock:
mvh benka
Användarvisningsbild
av Vojje
Ravi skrev:Bra att detta forumet finns då ju!
Ännu bättre när Ravi gör ett sällsynt besök :wink:
Användarvisningsbild
av vetten
Bra att man kunde hjälpa till för en vän här på den bästa Volvosidan som finns just nu :-)-)

Här gäller hjälpsamhet framför allt, så om någon kan hjälpa någon med sina erfarenheter så känns det riktigt varmt i själen :lol:

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]