Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mickest
Skickade frugan och besikta v70:in i dag och fick 2 st anmärkningar

2. (EG: 4.5) Dimstrålkastare, vänster, inställning felaktig/bländande

någon som vet hur det justeras ska man lyfta på någe lock och justera dimljuset?

samt

1. (EG: 5.3.4) Spindelled, vänster, glapp

Finns dessa på biltema? eller är det volvo/mekonomen som gäller?

MVh micke
av mickest
Kollar på meknomen emot mitt reggnummer v70 1998 då finns inre styrled "styrstag" på deras språk både med styrväxeltillverkaren "TRW" samt "SMI" kan man vara s'äker på att det är TRW på min 98:a?

Slår jag reggnummeret på tex biltema och tittar säger den att styrleden på min bil är TRW, men kan man va säker?

Axelutförande: TRW
Fordonsutrustning: för fordon med servostyrning
Gängmått: M14x2
Gängtyp: med högergänga
Position: framaxel
Position: på växellådssidan
Position: Tvåsidig

:???:
Användarvisningsbild
av Nexus
du måste skilja på om det är styrled eller spindelled. Styrled kan man byta separat. Spindelled så får du byta hela bärarmen.
av mickest
1. (EG: 5.3.4) Spindelled, vänster, glapp

betyder alltså byte av hela bärarmen kul! ;) den där skylten som kan skilja smi eller trw sitter den under huven eller vid hjulhuset någonstans?
av mickest
Eller om någon härinne kanske bytt länkarm på en v70 1998 2.5t härinne och vet exaxt vilken man ska välja.. skriv här då :)
Användarvisningsbild
av Nexus
testa först en dyr från ad center. Bussningar glappa efter 1 år. Kör numera biltema på min 2,5t-99
Artikel nr 723054. Gå in på biltema slå nr så ser du
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om du bara ska byta länkarm så spelar TRW/SMI ingen roll.
Det enda du måste veta är om det är genomgående bult eller inte, vilket du enkelt ser om du antingen tar bort ena hjulet (fram, givetvis), eller styr fullt och sticker in skallen och kollar :)
Jag har för mig att det ska vara genomgående bult, men kolla själv för att veta säkert!

Skylten ang. TRW/SMI är produktskylten, där du läser all annan info såsom färgkod, chassinr etc. På min -97a sitter den på höger (sett frammifrån!) 'skärm', ovanför batteriet Jävligt svår att missa såvida ditt motorrum ser ut som en lerbana :P

Nu vet jag inte om Nexus menar att bussningarna mot chassit eller spindelleden började glappa, men dom mot chassit går ju byta iaf.
Själv tänker jag peta in polyretan bussningar när det blir dags för länkarmsbyte :)

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]