Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Luzion skrev:
VolvoB20 skrev:Det är väl så att T modellerna har lite mindre cylindervolym pga att man har borrat smalare cylindrar för att väggarna ska vara tjockare och hålla för det högre trycket. (Samma block i grunden)

Därför är det ju inte så smart att trimma en icke T modell med tunnare cylindrväggar som lättare bågnar.
Vem har sagt att han ska trimma en "icke T-modell"?? Både 2.4/2.5t och T5 är ju T-modeller.

Nej, T-modeller = T4, T5 och T6 och har väl haft tjockare cylinderväggar än 2,0t , 2,4t och och 2,5t

Sen lirar väl R modellerna i en annan serie, har de verkligen exakt samma block som tex 2,4t, inte är det väl så, hur skulle det hålla.
Användarvisningsbild
av flyvert
R motorn har en mängd modifikationer, Googla på "R5-Engines.pdf" så kan man (om man har tur) få träff och ladda hem en TECNICAL UPDATE som beskriver vad som är ändrat på R motorn jämfört övriga överladdade motorer.

I korthet:

Dubbel CVVT (både insug och avgas)
Annan oljesump
Dubbla intercoolers
Dubbla bensinpumpar m "on demand" funktion
Förstärkta vevstakar, kolvar, lager, m.m.
Uppgraderad kylning (pump, etc.)
Större turbo
m.m.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ok, som jag hade för mig då. R har mycket eget.

Men T5 och 2,5t är väl samma block bara att man borrat T5an mindre för att cynlinderväggarna inte ska flexa vid högre effekt.

Samm sak med T4 och 2.0t tex.

Alltså bättre att trimma en T modell.
av robbe
VolvoB20 skrev:Ok, som jag hade för mig då. R har mycket eget.

Men T5 och 2,5t är väl samma block bara att man borrat T5an mindre för att cynlinderväggarna inte ska flexa vid högre effekt.

Samm sak med T4 och 2.0t tex.

Alltså bättre att trimma en T modell.
v70n 2,5t = B5254 210hk
v70R = B5254 300hk

Jag tror inte att volvo skulle använda
samma motorbeteckning på två olika motorer.

Vad tror du?
av robbe
ByggareBob skrev:Orkar inte vänta på nya V70 utan vill ha en relativt omgående eftersom hundarna gärna vill följa med på våra turer!

Hur som helst...

Vad skiljer 2.5t och T5, hårdvarumässigt? Det jag tänker främst på är turbo, koppling, låda och bromsar?

Kommer att chippa bilen och vill veta vilken som har störst trimpotential!
Betr. trimpotential, så skulle jag satsa på 2,5t. Jag tror nämligen att det är samma motor i 2,5t och R modellen, B5254.
volvo använder väl inte samma motorbeteckning på två olika motorer?
Användarvisningsbild
av flyvert
R motorn heter B5254T4 och skiljer sig från B525T2 (som sitter i T5 ???)

I VADIS och den förut nämnda PDF filen går det att hitta en rad unika features på R motorn - och tittar man under locket hittar man bl.a. dubbel CVVT, annat insug, dubbla intercoolers, andra stift, en annan oljesump + oljekvalitésond, etc. jämfört på övriga turbomotorer. I bränsletanken sitter det dubbla pumpar.

B5254T4 är baserad på B5254T2 men sen är den förstärkt, etc. för att klara av effektuttaget.

På R modellerna har DSTC ett "mellanläge" som tillåter fritt hjulspinn och mer sladd än standard. Dessutom går DSTC att stänga av helt på R modellerna (på standardbilarna är antisladden alltid inkopplad).
av robbe
flyvert skrev:R motorn heter B5254T4 och skiljer sig från B525T2 (som sitter i T5 ???)

I VADIS och den förut nämnda PDF filen går det att hitta en rad unika features på R motorn - och tittar man under locket hittar man bl.a. dubbel CVVT, annat insug, dubbla intercoolers, andra stift, en annan oljesump + oljekvalitésond, etc. jämfört på övriga turbomotorer. I bränsletanken sitter det dubbla pumpar.

B5254T4 är baserad på B5254T2 men sen är den förstärkt, etc. för att klara av effektuttaget.

På R modellerna har DSTC ett "mellanläge" som tillåter fritt hjulspinn och mer sladd än standard. Dessutom går DSTC att stänga av helt på R modellerna (på standardbilarna är antisladden alltid inkopplad).

på vilket sätt är deb förstäkt?
Användarvisningsbild
av flyvert
Är ingen meckare jämfört med andra väl initierade källor på detta forum, men i PDF filen (som nu Google inte verkar lista längre?) står ett antal modifikationer jämfört B5254T2.

Har man lite pejl på artikelnummer kan man nog oxo kolla upp en del i VADIS där Volvos artikelnummer listas för de olika motorerna.

Men helt klart är att R-motorn försetts med saker som krävs när effektuttaget ökas, t.ex. modifierad oljesump för att kunna försörja oljepumpen med nog med olja även vid inspirerande körning på någon trevlig bana (läs avsides svensk landsväg).

Det första året som jag ägde min funderade jag en del över avgaspuffarna den ger vid fullgasväxlingar, speciellt i Advanced-läget då tändläget verkar påverkas (har läst om det på något annat forum).

Och nu med vintern i antågande är det med brett leende man kör till jobbet varje dag, oftast med några feta ställ på de ställen vägen medger det. Haldexsystemet fungerar bra och ger en bra fyrkrafskänsla trots att den egentligen inte är någon äkta fyrhjulsdrift. Går även utmärkt att leka "traktor" med och dra upp folk som lagt sig i diket.

Nog om detta, det var ju motorn vi diskuterade - och en motor som i originalutförande ger 299 hk borde ju vara föredömlig att trimma ytterligare, även om den sitter i väldigt få bilar.
av Micke N
Jag gissar att det är den här sidan det gäller:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/2004r/R5-Engines.pdf

Värt att notera, det är är skillnader mot 2,5T av 2004 års modell. Det verkar som det tjocka topplocket har införts på alla bilar från 2005 (långa tändstift i servicebeskrivningarna). Vidare skall R-motorerna ha utvecklats ytterligare genom (än en gång) ändrade vevstakar och möjligen också återinförande av hydrauliska kamföljare.
När det gäller trimning generellt så har tidigare 81 mm blocket använts av "termiska skäl" (minns inte exakta formuleringen). Med bättre motorelektronik som reglerar ner effekten vid extrema förhållanden kunde 83 mm blocket användas. Enligt skribenter på TPC så är det inte de mekaniska påkänningarna som gör att 83 mm blocket spricker vid hög belastning utan värmepåkänningar. Med förbättrad kylning skall det tydligen hålla.

För den intresserade finns det en beskrivning av RNC-motorn också.
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-Engines.pdf
Förstärkningarna är snarlika R-motorns men man använder 21 mm kolvtapp i st f 23 mm.

För att återgå till den urspungliga frågeställningen vilken som är bäst att trimma så bör det vara T5 eftersom den motorn har de förstärkta vevstakarna och kolvtapparna och samtidigt ett tåligare block. Den sexväxlade M66 lådan skall tåla mer vridmoment.
Frågan är istället varför man skall trimma en framhjulsdriven bil. Som tidigare S60T5 ägare har jag erfarenheter av spinnande framhjul vid omkörningar i landsvägsfart och det med en automatväxlad otrimmad bil. Tänker du åka fort är alltså en R-version det som gäller, den är dessutom utprovad och byggd för dessa prestanda. Vardagsprestanda (smidig tätortskörning) är bäst i 2,5 T och dessutom billigast. T5 fungerar vid snabb motorvägskörning men det är inte ofta sådan är möjlig. Prova själv olika modeller.
V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]

Okej. Ja jag får samma som dig , 0122 l&arin[…]

Ok tack, ska kolla detta.