Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dracc
När jag skulle hem från jobbet igår vägrade bilen starta. Det tycks inte som att det är kontakten till tändlägesgivaren som är problemet, vilket det varit tidigare. Nu får jag ingen som helst gnista vid startförsök, inte ens med en bättre begagnad tändlägesgivare/varvtalsgivare(?) från skroten.
Har mätt med multimeter på tändspolen, mätt på karossen och pluspol på spolen ger ~13V vid startförsök, mätt på plus- och minuspol direkt på spolen ger noll.
Kan detta bero på kabelbrott i den rödvita kabeln som går till tändspolen, eller är det normalt?
Om det kan bero på kabelbrott, till vilken punkt går kabeln?
Om det är att anse som normalt, finns några andra funderingar på vad det kan bero på att jag inte får gnista?

EDIT: Om det inte känns tydligt nog kan jag tillägga att jag är helt grön på att meka med bilar. Där av är alla förslag på vad startproblemen kan bero på, hur grundläggande de än kan anses, varmt välkomna!
av NilsO
Hej.

Det är "normala" resultat, men tyder kanske på fel i tändmodulen. Tändspolen får konstant +12 V, och jordas i intervall av tändmodulen – och det är dit den rödvita kabeln går. Här finns ett ganska lättbegripligt kopplingsschema, som kanske kan vara till nytta. (Tändmodulen kallas "Power stage", markerad 419.)

Mvh
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av dracc
NilsO skrev:Hej.

Det är "normala" resultat. Tändspolen får konstant +12 V, och jordas i intervall av tändmodulen – och det är dit den rödvita kabeln går. Här finns ett ganska lättbegripligt kopplingsschema, som kanske kan vara till nytta. (Tändmodulen kallas "Power stage", markerad 419.)

Mvh
Tack för ett snabbt svar!
Om jag förstår dig rätt så ska jag alltså inte oroa mig för att det är helt spänningslöst mellan plus- och minuspol på spolen och att felet troligen sitter någon annanstans?
av NilsO
Det stämmer. Däremot kan du mäta så att det finns spänning mellan kaross och den andra anslutningen på tändspolen (blåa kabeln). Då är primärsidan av tändspolen hel. (Eller mäta resistansen mellan de två anslutningarna, ska vara några ohm eller så.) Och så kan man mäta resistansen på sekundärsidan, mellan tändkabelanslutningen och jord. Den brukar vara 5–10 kiloohm om tändspolen är hel.
Användarvisningsbild
av dracc
NilsO skrev:Det stämmer. Däremot kan du mäta så att det finns spänning mellan kaross och den andra anslutningen på tändspolen (blåa kabeln). Då är primärsidan av tändspolen hel. (Eller mäta resistansen mellan de två anslutningarna, ska vara några ohm eller så.) Och så kan man mäta resistansen på sekundärsidan, mellan tändkabelanslutningen och jord. Den brukar vara 5–10 kiloohm om tändspolen är hel.
Har testat att mäta allt du nämner utom resistans på sekundärsidan, får kika på det när jag får tag på en multimeter igen. Tack för förslagen!
Användarvisningsbild
av dracc
Det räckte tydligen att byta tändstift. Den upptäckten får mig att känna mig som den här karln;
[youtube]NR8Uhw1vdh8[/youtube]

Andra funderingar; Bilen drar 1.3l/mil och lambdalampan lyser, tror någon att det räcker att byta olja eller finns det några andra förslag?
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..