Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av umekille
Läcker värmen skall även förargolvet vara indränkt
då med glykolvatten som både luktar och sen klistrar
sig på bilens rutor på insidan som en hinna.(done that)
sätt in en torrboll vid baksätet på golvet så ser du hur
mängden den absorberar.(skall till mycket vatten i fram
golvet innan det drar sig bakåt)
Jag har haft problem med blött vänster golv bak på 2 st 745.
Mitt fel visade sej bero på att ett takräcke stoppade flödet i rännan och det rann då över kanten
och in i bilen via rutan på framdörren som var liiiite nervevad för ventilationens skull.

Kolla att din ruta verkligen går ända upp, kolla även tätningslisten i över- bak-kant.
När man kör så kan det bildas en luftström som skickar upp en massa vatten till överkanten på rutan.

Lägg en kompis nere i vänster bak med en ficklampa och åk en sväng i det svenska sommarvädret. :)
skägget skrev:Hur kommer jag åt att öppna för att se avrinningen under friskluftsintaget ovan huven?
samt var mynnar avrinningen ut under bilen???
(Min vätska är vatten) har smakat.
detta vill jag också ha svar på. antar att det heter torped väggen, jag får vatten previs vid pedalerna och detta får jag inte när jag dränker bilen med slangen, utan blir det lite regn så har jag det dagen efter. Behöver inte ens köra bilen, utan står den i två dagar har jag en pöl på golvet. :idea:
Jag bumpar upp tråden lite för mitt problem är lite klurigt med.
När jag skulle kolla under mattorna var det fina rosthål precis bredvid balken vid pedalerna...Detta är lagat nu, vi dränkte bilen flera gånger med vattenslang och hinkar för att se om det rann ner på förarplatsens golv igen, gjorde det inte. På kvällen regna det och nästa morgon var det en pöl på golvet. Har för mej att det inte lukta nått, ifall det skulle vara glykol. Rosthålet har kommit pga av att förra ägaren missat pool-badet under mattan så det har ätit fint.
En del säger torpedväggen. Hur lyfter jag bort denna kåpa? Ska man kolla någon annat ställe. Det verkar som att vattnet har en bit o rinna då jag inte ser vattnet direkt när det spö regnar eller när jag kastar vatten över hela bilen. Utan det dyker upp dagen efter. I alla fall några timmar senare. Ja har kollat hjulhuset ser okej ut, och inne vid pdelarna finns inga hål vad jag ser.
Bumpar den här för att jag inte får någon riktig klarhet i dom svar som givits hitills. Gav en 740 -88 som jag fått av Morfar till tjejens mamma. Bilen körs knappt, men nu har dom upptäckt att det ofta är blött på golvet bakom förarsätet. Bilen har ingen ac och har stått still och det är efter regn. Så uppenbarligen är det regnvatten. Tjejens pappa säger att det inte är rutan som läcker. Den har tacklucka om det kan va intressant. Funderar på om det kan vara någon dränering som täppts till, men har inte tid att hålla på för länge och smyga. Tänkte att det var något standardproblem som ni Volvomänniskor hade koll på? Just det, den har inget takräcke om det spelar roll också. Nu svär jag väl i kyrkan, men kom igen och ge mig ett tips så jag får tid att skruva med min Land Rover istället ??:-/
Land Rover ja då har du lite å göra bilen som aldrig är hel men inte heler trasig :wink:

Kolla under torpedplåten på höger sida där sitter det en plast tak som ska leda bort vatten om limmet släppt kan det läcka in till kupefläkten om det rinner vidare därifrån vet jag inte.
Många bilar jag har haft så har kabelgenomföringarna i gummi där kabelstammen går genom karossen åkt ur. Sitter på torpedväggen bakom hjulhusen och syns från motorutrymmet bredvid gångjärnen
standard på 7/900.
Är det en "fin" bil eller en hink?
Om det sistnämnda, slå ur bottenpluggen (den av plast) så är problemet ur världen;)
Dom kan ta in vatten via ventilationsmunstycket vid pedalerna om sådant finns
Har haft en Volvo 740 88A, läkte genom ventialtionen vid golvet. Det var 10 år sedan. Det var packningen mellan ventilationen och väggen som var trasig.

Köpte en ny 740 88A för tre år sedan. Kollade under mattorna efter vatten. Det var tort. Nu tre år senare är 30x30 cm av golvet sönderrostat.
Köpte en riktigt fin 740 87 -9100 mil för en månad sedan. vattenläckor båda sidor. fram o bak. Men se upp. Vattnet fastnar mellan tecktylmattan som är klistrad på golvet och golvet. Efter ett tag rostar golvet sönder. Alltså, golvet kan verka fint och tort, men det finns vatten under tecktylmattan. Även på höger sida, innanför databoxen finns en spärrad ventilationslucka. Denna kan också läcka.

Mitt råd: skrapa loss hela denna matta, tar en 30 minuter per sida. Skrapa även bort lim och annat. Torka riktigt med kupevarmare i timmar. Se till att det inte är rost igenom. Sedan, Volvos tunnflytande rostskyddsolja, på hela golvet. In med kupevarmare igen tills det blir torrare. Lägg tillbaks golvmattan mot botten.

I baksätsgolvet är det inget vattenspärrande skikt mellan textilmattan på golvet och skumgummimattan. Om man har golvbrunnar i hårdplast fram behövs inte detta. Ta bort detta skiktet. Då blir det lättare att upptäcka nya vattenläckor i framtiden.

TIPS: Alla 700 och 900, byt dessa på båda sidor, vart 5 - 8 år. Förstärk även gärna med silikon.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]