Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Anar att bilen kommer se bättre ut i mörkare kulör, typ svart. Då smälter plastdetaljerna bättre in men bidrar samtidigt till den lite "fetare" looken. Hoppas den inom kort erbjuds med AWD även till dieselmotorerna, som flera påpekat.
Amli skrev:Jo. Men de båda finns väl även som två hjulsdrivna och får anses som konkurrenter. Men jag förstår vad du menar. Blir lite som att jämföra XC70 med X5 och Q7.
Ja, eller till och med en lätt förhöjd V60 med silvrig plast längst ner mot en X3. Det haltar så det sjunger om det.

/Martin
Amli skrev::mrgreen: Men till skillnad från V60 så är ju V40 höjd 4cm. Jag tror inte att X1 är så mycket högre undertill.
X1 är 19,5cm googlade jag mig till och V40kryss-See är säkert inte lägre, inte mycket iallafall. Det är mer själva grejen att man bara höjer den något och byter kofångare så är man klar. På XC70 tar man det i allafall ett steg längre med andra skärmar etc, och framför allt så erbjuder man AWD på bred front.

MEN, den kommer säkert sälja som smör smälter i solsken..

/Martin
133mm + 40mm höjt = 173mm
W.A.P.E. skrev:133mm + 40mm höjt = 173mm
2cm lägre än X1 alltså.

Hur mycket av de 40mm gör hjulen, det är ju större hjul på en V40 Cross Country än en vanligt V40. Jag hittar ingen info om vilka dimensioner man använder på V40 och V40CrossCountry.

/Martin
Taget från

https://www.media.volvocars.com/global/ ... 6_1_5.aspx
och
https://www.media.volvocars.com/global/ ... 7_1_5.aspx

V40XC:
Ground clearance, curb: 14.5 cm
Height (Body height, including shark fin): 145.8 cm

V40 Dynamic Chassi (STD):
Ground clearance, curb: 13.3 cm
Height (Body height, including shark fin): 142 cm

V40 Sport Chassi:
Ground clearance, curb: 12.3 cm
Height (Body height, including shark fin): 142 cm
av Amli
MartinS skrev:
Amli skrev::mrgreen: Men till skillnad från V60 så är ju V40 höjd 4cm. Jag tror inte att X1 är så mycket högre undertill.
X1 är 19,5cm googlade jag mig till och V40kryss-See är säkert inte lägre, inte mycket iallafall. Det är mer själva grejen att man bara höjer den något och byter kofångare så är man klar. På XC70 tar man det i allafall ett steg längre med andra skärmar etc, och framför allt så erbjuder man AWD på bred front.

MEN, den kommer säkert sälja som smör smälter i solsken..

/Martin
Jag förstår exakt vad du menar och håller med till 100% så jag försöker inte motargumentera dig. Det är mer att det är svårt att peka ut egentliga konkurrenter till V40 XC så just X1 och Q3 tycker jag känns närmast till hands.

Men de verkliga konkurrenterna blir ju egentligen vanliga A3 och 1-serie. Och speciellt nu när även 1-serie erbjuds med AWD så får Volvo se till att skaka fram fler AWD alternativ till V40!
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... sta-gangen
jaha det gick alltså inte att bara plussa på vanliga V40 med den påstådda höjningen då. Standard ground clearance + 12mm kallar inte jag cross country :)
av Amli
Jag håller med och jag kan inte riktigt släppa det här med avsaknaden av AWD...

Men man får se det som en V40 med R-design. Styling helt enkelt. Just detta tycker jag dom har lyckats bra med.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]