Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kimapathy
Hej.

Nu är det så att bilen har stått still i 2 år ungefär och jag köpte den för ett vrakpris!

dundra iväg till besiktningen och fick tre enkla tvåor, trodde jag!

Allt är åtgärdat förutom dom anliggande bromsarna, jag vet inte riktigt hur eller vad som är fel?

Kolvarna går mjukt och fint både in och ut, öppnar man nipplarna så droppar det olja. trycker jag in kolvarna och sen pumpar till en gång på pedalen så
sitter hjulen fast igen.

Bilen har ABS som inte fungerar, Lampan lyser. Och det är bara på framaxeln detta fenomen är på. I bak är det inga problem alls..

Kan det vara så att huvudbromscylindern har gjort sitt?

MVH.
Användarvisningsbild
av erikn
Kan vara bromsslangarna. Det blir veck i dem på något sätt, de kan uppföra sig som backventiler.
av kimapathy
Jag bytte ena bromsslangen idag för det var en av tvåorna, men det hjälpte ju inte alls tyvärr. jag har förr att bromsslangarna kan vara dåliga men det borde ju bli någon form av förbättring på den sidan där jag bytt slang?
Användarvisningsbild
av erikn
Sant. Tyvärr har jag inga fler förslag.
Användarvisningsbild
av lennarte
Fastrostade bromsklossar. Fast det är liten yta som klossarna har som glidyta, kan det rosta fast riktigt ordentligt. Klossarna sitter ju inte i oket egentligen, utan i fästet till oket. Lyfter du bort oket , sitter ju klossarna kvar (finns undantag). Du borde egentligen byta både klossar och bromsolja när den stått stilla så länge och smörja det ordentligt (koppar eller aluminium pasta). Det drar åt sig fukt och skivorna behöver säkert "putsas av".

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av dalle76
kan var fel på broms servon också en kompis hadde en gammal fiat engång som bromsen låg på hela tiden hittade fan inte felet på evigheter men i brosservon satt en justerbar stång som skruvat ut sig detta gjorde att det alltid låg lite tryck på huvudcylindern
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..