Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Hallå!

Är det samma varvräknare, den stora i huvudinstrumentet, till alla årsmodeller mellan -81 och -93?
Jag tänker då på anslutningar och liknande. Finns det liksom tidigare, 1975-80, även olika fabrikat, VDO/Yazaki, att ta hänsyn till?
Tacksam för svar!

Ha det gott!
MVH/Niklas
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
NickeDiesel skrev:Hallå!

Är det samma varvräknare, den stora i huvudinstrumentet, till alla årsmodeller mellan -81 och -93?
Jag tänker då på anslutningar och liknande. Finns det liksom tidigare, 1975-80, även olika fabrikat, VDO/Yazaki, att ta hänsyn till?
Tacksam för svar!

Ha det gott!
MVH/Niklas
ne yasaki fanns på vissa mod mellan 82-84 sen är det enbart vdo.
Varvräknaren till vdo passar all vdo dock skiljer grafiken lite rött fält börjar tidigare osv, till 88a ska det vara den med "kantig" baksida nyare lite rundare skiljer några 100rpm om du sätter in en nyare i äldre bil etc.
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
[/quote]
Varvräknaren till vdo passar all vdo dock skiljer grafiken lite rött fält börjar tidigare osv, till 88a ska det vara den med "kantig" baksida nyare lite rundare skiljer några 100rpm om du sätter in en nyare i äldre bil etc.[/quote]

Hallå!

Kanon..tack för infon.
När du skriver att det skiljer några 100 rpm, menar du då att det blir en felvisning med en varvräknare nyare än -88 i min 83:a?

Mvh/Niklas
av Amarace
Tyvärr hade int tungviktarn så många rätt ;)

Vdo finns 81-93, Yasaki 81-85, 88b och senare har matt visartavla, tidigare blank (en utseendemässig sak alltså), Yasaki och VDO är inte utbytbar mot varandra, olika infästning o.s.v.

81-85 är det oftast Yasaki på dom utan originalmonterad varvräknare, VDO på dom med originalmonterad, men det är bara generellt, undantag finns ju såklart.

Det skiljer inget i visning, det är det röda fältet på varvräknaren som kan skilja beroende på, men det är ju inget att bry sig om. FUngera rlikadant oavsett.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Tur att det finns besserweissrar annars skulle det inte vara kul att sitta och kolla runt på forum.
Ang felvisningen som du får om du skiftar mellan -88a till 88b- så har jag belägg för mitt uttalande.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
NickeDiesel skrev:
Varvräknaren till vdo passar all vdo dock skiljer grafiken lite rött fält börjar tidigare osv, till 88a ska det vara den med "kantig" baksida nyare lite rundare skiljer några 100rpm om du sätter in en nyare i äldre bil etc.[/quote]

Hallå!

Kanon..tack för infon.
När du skriver att det skiljer några 100 rpm, menar du då att det blir en felvisning med en varvräknare nyare än -88 i min 83:a?

Mvh/Niklas[/quote]
ja den kommer visa ca 100-150rpm för mkt.
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Tack för all info i detta ärende!
Blir till att försöka få tag i en Yazaki-räknare då!
Om någon har en att sälja skicka gärna ett PM...

Ha det gott!
Mvh Niklas
av Amarace
Tungviktarn skrev:Tur att det finns besserweissrar annars skulle det inte vara kul att sitta och kolla runt på forum.
Ang felvisningen som du får om du skiftar mellan -88a till 88b- så har jag belägg för mitt uttalande.
Är man en besserwisser för att man talar om sanningen som det verkligen är, istället för att gissa på saker och ting? Ja då är jag väl en besserwisser, tycker att OM man ska skriva så ska det vara hyffsat korrekt, annars sprids felaktigheter och till slut är det en sanning.

Angående 88a/88b så synar jag ditt belägg, om inte annat ska jag se om jag kan filma dom två olika inkopplade samtidigt bara jag hittar åt nån som är 88b o nyare (brukar inte använda dom så att hitta dom är värre, men nånstans ligger dom).
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Gör det.
Nickediesel har ändå fått svar på sin fråga, han har ett yasaki instrument och då finns det bara en modell att tillgå.
Användarvisningsbild
av maccus
hej alla

jag hoppar in på denna tråden oxå nu......jag funderar på att sätta in en liten rund varvräknare & bredvid min bilstereo på vänster sida så sitter det
2 stycken hål som har 2 svarta fyrkantiga täcklock över dom runda hålen & i det översta runda hålet så funderar jag på att montera dit en rund liten varvräknare......men hur kopplar jag in varvräknaren riktigt ?? eller finns det kanske redan fördragna orginalkablar där bakom panelen från volvo
& är det någon som har ett bra tips på någon bra kvalitets varvräknare som skulle passa i detta runda hålet

min bil är en volvo 240GL årsmod 1988 motor B230F med en 5 vxl - låda

tacksam för svar & tack på förhand :D

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]