Linqid skrev:mattish skrev:Har kört dubbfritt i många år, men provade dubbat i vintras. Nu vill jag INTE byta tillbaka. Längre hållbarhet, minskad bränsleförbrukning och mycket bättre grepp här i södern.
Menar du att du fastnade vid dubbat eller att du bara prövade, och inte vill byta tillbaka från dubbfritt?
Vi har kört dubbfritt på båda bilarna de senaste sex-sju åren och tänker aldrig byta tillbaka till dubbat. Bättre komfort och lägre ljudnivå väger tungt, ser inte behovet av dubbat i Göteborg. Är det ishalka eller pendlar runt nollan får man helt enkelt köra lite lugnare.
Dubbat! I Göteborg är det samma sak, det är som halast när man inte tänker på det.
I vintras var det inte för "hal"kallt (+2 grader), men vi kom körandes över järnvägen där bron är svängd och har en höjdskillnad på 15 meter ungefär. Inget som helst tecken på att det var halt förrän vi var på väg upp för backen då jag hör ett konstigt ljud. Ett ljud av dubbar som arbetar. Sen dess är jag övertygad av att de gör mer nytta än vad många vill erkänna.
Vet man bara om att det är halt är det inga problem att köra, men det finns dom gånger som de verkligen behövs. Det är ungefär som att välja en bil för säkerheten är bra. Man skulle lika gärna välja en sämre eftersom säkerheten inte behövs förrän det väl gäller.