Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poan
När jag låser bilen så "studsar" låset på hö fram ( dvs knappen dras ned men åker sedan upp på nytt). detta sker inte alltid men ~50% av alla tillfällen. För att låsa bilen så måste jag sitta i den, låsa med fjärren, trycka ned "knappen" på högersidan, stiga ut till vänster och låsa med nyckel. Fel på låsmotorn?, Smörjning?, justering?, programmering?
P-O
Användarvisningsbild
av greeeken
Vanligt på s60 ialla fall.
låset måste bytas,har du garanti så går det på den
av poan
Tack för kommentarerna. Då bilen är en 99:a så är det troligen svårt att få något garantiåtagande eller goodwill-pris. Men jag skall kolla.
Är det svårt att "riva ned" dörr-panelen och få loss låsmotorn? I många fall försöker jag fixa felen själv, vore intressant att försöka. Jag misstänker att det sitter en switch i låsmotorn med liknande funktion som i torkarmotorer och som i 240:ans centrallåsmotorer, borde vara reparerbara.
Annars får det bli Volvo-verkstan även om det svider både på ära och plånbok
P-O
Användarvisningsbild
av greeeken
Vet faktiskt inte hur svårt det är att komma åt låsmekanismen.
Kolla i VADIS,Tanka ner den o kolla, där står Allt o lite till
av poan
Jag var inne i VADIS och tittade. Låssystemet skiljer sig från vad jag är van vid från 240:an. Det verkar dock inte helt omöjligt att meka med, måste dock skaffa mig en beg låskista att starta med.
Dock verkar jag ha lite tid på mig då jag gjort följande upptäckt. Problemet uppstår bara när jag har laddat batteriet, vilket jag gör efter perioder med "kortkörningar"( generator/batterikapaciteten är ju inget att skryta med). Problemet håller i sig under en dag och försvinner tills nästa laddning. Så låset måste fixas då det förr eller senare förmodligen bara blir värre.
P-O
av m_swede
Ännu ett fel på dessa bilarna med att centrallås chibbar och fungerar 50% av gångerna det skall låsa, det är alltid först på vänster framdörr sedan kommer vänster bakdörr.

Dessutom mycket roligt fel då bilen säger den är låst men man kan öppna dörren sno åt sig saker innan larmet går in trots att larm indikator säger jag vaktar :-)

Det är Volvo säkerhet :-)

Det är ingen ork i dessa motorer om man jämför med den elektriska modellen som SAAB har så VOLVO snik modell på centrallås med en konstruktion som via vajer pressar,,,, skaffa starkare elmotor del till den

Men än en gång inget fel som Volvo tar ansvar för thats life med en S80 "Såtti" = kass på Skånska :-)
av poan
OK, nu är det snart två år sedan tråden var aktuell.
Eftersom den väckts på nytt, kan jag väl kommentera vad som hänt sedan sist. Låset har faktiskt fungerat bättre och bättre. Det är nu ytterst sällan som en dörr förblir olåst. Bilen som gått 23,500 mil går som ett urverk. Jag har aldrig haft bättre bil. S80 sugsexa. Suverän komfort och låg besinförbrukning.
P-O
Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]