Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Är radion som den skall?

Ja, min är precis likadan.
Inga röster
0%
Nej, sådär skall den inte vara.
1
100%
Min Radio (Premium Sound) gillar tydligen inte P4 Radio Stockholm, trots att 103,3 är den starkaste sändaren i Stockholmstrakten.
Det råder i alla fall inga tvivel om att fältstyrkan från Radio Uppland 102,5 är avsevärt lägre här i Solna.
103,3 är så stark att man normalt kommer till Norrköping (15 mil) innan radion byter till Radio Östergötland.

Det som kan hända nu när man startar bilen (vanligen på morgonen) är att radion väljer den svagare (och brusigare) 102,5 istället för den inprogrammerade 103,3. Oftast går den tillbaks till 103,3 efter några sekunder, om jag inte hinner trycka på snabbval 4 först.
*Ibland står det PI-sökning några sekunder istället, och då kan det hända att den väljer 102,5 men det kan även bli 103,3.

Här finns en liten video, dock hinner det gå ett par sekunder innan jag får igång mobilkameran. Dessutom är ljudet helt kasst, bortse från det.

Bild

Bilia hävdar att det skall vara så eftersom radion är (var) inställd på AF:
"Automatisk frekvensuppdatering – AF
Funktionen väljer en av de starkaste sändarna
för en inställd station. För att finna en stark
sändare kan funktionen behöva söka igenom
hela FM-bandet. Då tystnar radion och PIsökning
visas i displayen."

Även min gamla bil hade en sådan funktion, men aldrig någonsin gjorde den så här.

*Nästan varje morgon nu på slutet (2012)
Senast redigerad av 2 mikebike, redigerad totalt 0 gång.
Det tog nästan ett år, men nu är felet fixat.
Eftersom Bilia inte var intresserade av att hjälpa mig vände jag mig till Upplands Motor.
De höll med om att något verkade vara fel och kontaktade Volvo via sina felrapporteringskanaler.
I måndags fick jag en testprogramvara installerad som blockerar PI-sökningen några sekunder när radion startar.
Nu fungerar radion perfekt!

Bilia tog 675:- och uppmanade mig att läsa instruktionsboken.
Upplands Motor löste problemet, utan debitering!
Vojje skrev:Låter som ett typiskt i-lands problem.
Du kan inte ana hur irriterad man kan bli på att radion först är tyst i 10 sekunder och sedan brusar i en minut (om man inte manuellt ändrar kanal), VARJE MORGON.

Särskilt om man lagt 310 000 mellan för att få en modernare och bättre bil.

Lägger man dryga300 lök på en ny bil är väl det minsta man förväntar sej en fungerande radio ??.

Jagmenar en sketen jävla biltema-radio för tusenlappen fixar ju detta utan problem, så varför inte en original-radio i en premium-bil?.
Intressant dock att det krävs att den starkaste sändaren måste blockeras mjukvarumässigt innan resten av radion fattat vad som gäller??, låter som någon programmerare haft lite otur vid tankeverksamheten eller nåt..
Som när folk köper nya moderna bilar och klagar över att de ibland är hemskt stötiga samtidigt som de klämt på stora fälgar med däck som har en minimal stomme.LOL. :D
Så kan man ju avfärda det mesta som inte handlar om svält, katastrofer eller allvarliga sjukdomar och olyckor :roll: Det verkar vara en ny trend att kalla småproblem för "I-landsproblem". Jag tycker man ser detta uttryck i betydligt större utsträckning nu än för bara något år sedan. Trendigt? Möjligen. Kreativt? Knappast.
blådåren skrev:

Lägger man dryga300 lök på en ny bil är väl det minsta man förväntar sej en fungerande radio ??.

Jagmenar en sketen jävla biltema-radio för tusenlappen fixar ju detta utan problem, så varför inte en original-radio i en premium-bil?.
Intressant dock att det krävs att den starkaste sändaren måste blockeras mjukvarumässigt innan resten av radion fattat vad som gäller??, låter som någon programmerare haft lite otur vid tankeverksamheten eller nåt..
Det kan även vara hårdvarurelaterat.
Jag är själv elektronikingenjör och de allra flesta elektroniska konstruktioner har en "power up reset", precis som stereon där hemma som kopplar in högtalarna med ett klick ett par sekunder efter att man slagit på den.
Det kan hända att denna fördröjning är för kort (eller på gränsen) och att vissa delar inte riktigt vaknar i tid.
Det verkar ju som att felet finns hos många, men långt ifrån alla, bilar av samma generation.
mikebike skrev:Det tog nästan ett år, men nu är felet fixat.
Eftersom Bilia inte var intresserade av att hjälpa mig vände jag mig till Upplands Motor.
De höll med om att något verkade vara fel och kontaktade Volvo via sina felrapporteringskanaler.
I måndags fick jag en testprogramvara installerad som blockerar PI-sökningen några sekunder när radion startar.
Nu fungerar radion perfekt!

Bilia tog 675:- och uppmanade mig att läsa instruktionsboken.
Upplands Motor löste problemet, utan debitering!
Härligt att det löste sig!

Bilia har jag inte mycket till övers för alls :evil:
Jag lämnade in min bil med missljud, på morgonen när meken åkte med mig för att få höra ljudet så höll han med om att det lät illa och inte skulle låta så.

På eftermiddagen när de hade felsökt en halv dag så hävdade det att "bilen ska låta så". Som tur var så hade de inte mage att försöka ta betalt för felsökningen.

Ljudet blir bara värre och värre och jag har upptäckt att det bara låter med ac'n påslagen. En annan volvoverkstad har provkört och ska nu byta ac-kompressorn nästa vecka, förhoppningsvis löser det problemet med att bilen låter som den ska ;)

mvh
Anders

Det är sänkt. Jag tog BE 2019 men f&ari[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]