Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en v70 tdi 99.
Har haft bilen i ca 7 år.
Den har ibland varit svår att start.

Symtom: När man ska start så kan man köra startmotorn hur länge som helst. men vrider man till baka nyckeln och provar igen så startar den på en gång. Ibland har det gått upp till ett år i mellan start problemen. Ibland så kan man få prova att köra bilen på start motorn men man märker efter en sekund om det är dax att ge sig, så kan man få prova en 3-4ggr sen brukar den alltid start.
Men igår gav den upp helt. Nu startar den inte alls.

Jag har under årens lopp kollat lite här och har läst en del om antennringar.
Kan det vara felet? När jag kör på start motorn så rör sig inte varvräknaren. Har för mig att den ska hoppa lite när man kör på starten.
Kan det vara start spärren? Kan den låsa sig så att man måste programera om något.

Kan man lägga ström på magnetventilen på pumpen, då borde den start eller kan jag förstöra något?
För om man har ström på ventilen och motorn går runt så borde den ju starta eller??
Är det så enkelt att startspärren inte skickar någon ström till ventilen när den tycker att något är fel eller bryter den något annat?
?:-/ ?:-/ ?:-/
Senast redigerad av 1 v70 tdi, redigerad totalt 0 gånger.
av v70 tdi
Ny antennrin hjälpte inte!!!!
Felkod 321: Initieringssignal från motorstyrenhet.
Sedan säger den också: Startnyckel transponder EJ OK.
Någon som vet??
Kan man kopplabort startspärren. Vet att man inte ska skriva om detta på forumet.
Tycker det är synd att skrota bilen pga detta när den förövrigt är i bra skick!!!!!!
Någon som vet får gärna skicka ett PM
av *pettson*
Sannolikheten att två nycklar dör samtidigt är låg. Antennringen är bytt och problemet är kvar.
Då återstår egentligen att söka reda på det riktiga felet och åtgärda detta istället för att försöka koppla ur spärren. Eller det kanske bara är jag som är trist?
Det var ju det här som jag ALLTID tjatar om, att ha en felkodsläsare är ballt, att kunna tyda den för att felsöka är ballare. Det kräver en hel del information som ska adderas till läsaren, annars är det totalt värdelös.
Nu vet jag inte om du eller någon annan läst ur koden, men information om vad koden visar verkar inte funnits.
Koden visar inte överhuvudtaget att dina nycklar är fel eller att antennringen är fel, eller ens att transpondern är fel i sej.

Vad säger Imm-321då som koden heter.
De två första sekunderna efter tändning på, kontrollerar immobilizerstyrenheten kommunikationslänken mellan immobilizerstyrenheten och motorstyrenheten med avseende på avbrott och kortslutning till spänning. Om immobilizerstyrenheten inte kan kommunicera med motorstyrenheten och ingen kortslutning till jord finns, lagras felkod IMM-321.

I klartext: man kan byta hur många antennringar eller nycklar som man önskar utan att lösa problemet. Felkoden kan också uppstå om man får motorstopp eller gör andra förarmisstag. Men om vi förutsätter att det här är ett äkta fel så finns det en del att felsöka.
Här är några föreslagna möjligheter till fel.

-Ledningen mellan motorstyrenheten och styrenhet immobilizer #2 (Fenix 5.2) eller #4 (Denso, ME7, MSA15.7, MSA15.8 är kortsluten till spänning under start.
-Avbrott på ledningen mellan motorstyrenheten och immobilizerstyrenheten #2 (Fenix 5.2) eller #4 (Denso, ME7, MSA15.7, MSA15.8 under start.
-Kontaktresistans i ledningarnas anslutningar mellan styrenhet immobilizer #2 (Fenix 5.2) eller #4 (Denso, ME7, MSA15.7, MSA15.8 och motorstyrenheten.
-Fel i motorstyrenhet.
-Fel motorstyrenhet monterad.

Det är bara till att börja felsöka.

EDIT
Ta nu INTE det här som att jag skäller och domderar eller försöker briljera. Jag försöker mest visa hur viktigt det är att man VET vad man gör, när man gör det, annars kan det planlösa sökandet kosta enormt mycket tid och i värsta fall pengar.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av v70 tdi
Glömde en sak.
Felkoden 321 hittade vi i fliken för startspärr. Men när vi skulle gå in i motorelektroniks fliken så sa datorn
att bilen svarar inte. Har provat med två avläsare och båda två svara likadant när vi går in i motorelektroniken.
Detta är då inte en Auktoriserad Volvo verkstads dator, den kanske visar mera??? Samma dator har vi haft förut då vi varit in i motorelektroniken och då har det inte varit något fel.
Har en bekant som har en likadan bil. Är det möjligt att flytta över motorboxen och prova om det är den som är problemet. Eller finns det risk att det händer något med den boxen när den kommer in i min bil?
Eller är det så att den måste kodasom för att fungera i min bil (om det är samma box villsäga 8) )
Det var en trasig kabel!!!
Motorboxen skickar en jordsignal till startrelät.
Men kabeln var av vid vänster sida om kylaren (förarsidan) vid skarvkontakten. Men nu sitter det en ny kabelstump där!!! Tack för hjälpen alla! :D :D :D
av *pettson*
v70 tdi skrev:Det var en trasig kabel!!!
Motorboxen skickar en jordsignal till startrelät.
Men kabeln var av vid vänster sida om kylaren (förarsidan) vid skarvkontakten. Men nu sitter det en ny kabelstump där!!! Tack för hjälpen alla! :D :D :D
Roligt att det löste sej.
Du har nu sett att man måste ha all info om en kod som grund, det duger inte med bara koden eller lite info bara.
Du har dessutom sett att koder inte löser problemet och berättar exakt vart problemet finns.
Utan att felsöka på gammalt hederligt sätt var det som var lösningen när koden berättat hur problemet ser ut.
Byte Xenon V70 -08

På en del bilmodeller (har ej bytt på […]

Det kommer mycket vatten från ac så 4 […]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]