arc skrev:Jag vill bidra med lite med intressanta frågor & fakta om E85:
Om man läser om Bioetanolproduktion (GWh) så påstår experterna att om man sammanfattar all världens totala Bioetanolproduktion (GWh) så klarar den inte att bära mer än ca 5-6 % av världens dagliga behov beräknat mot fordon som idag drivs av alternativa fossila drivmedel. Notis: Största tillverkare idag på Bioetanolproduktion (GWh) är Brasilien och enligt experterna så kommer det aldrig att gå att få upp den volym som krävs för att ersätta övriga fossila bränslen.
Är det då rimligt att Volvo samt övriga tillverkare fortsätter att ställa om tillverkningen till ett behov som då aldrig kommer räcka till i praktiken? Samt glöm ej att ta i beräkning att dagens behov på fossila bränslen ökar för varje dag. Se bara på i sverige där vi idag har hela 10 % Etanolblandad bensin i 95 Blyfri, samt 5 % i blyfri 98. Tillgången kommer enligt expertis aldrig ligga i takt med behovet av Bioetanolproduktion (GWh)
Ska biltillverkarna inte istället titta på ett annat mer hållbart koncept som även är grönt och där behovet räcker till en lång tid framöver?
Vad tycker Ni andra här på jagrullar, ska vi av nämnda skäl lägga ner E85 satsningen helt och titta på andra mer hållbara lösningar?
Nej. Det vore fullkomligt idiotiskt att lägga ner ett biobränsle för att det inte kan ersätta olja helt. 5-6% är en hel del. Att ha ett enda bränsle som täcker precis allt är en lyx vi lär kunna glömma, även om jag förstås inte vågar mig på att spå när det sker.
Etanol, biogas, el, biodiesel, metanol, DME, med mera kommer att allihopa behövas parallellt med varandra för att kunna täcka upp behoven och även då kommer det bli tungt. Att då börja lägga ner de enskilda delarna för att ingen ensam kunde lösa alla problem vore så dumt, barnsligt och löjligt att det förstås tyvärr vore ett helt möjligt utspel från en politiker... Men aldrig en vetenskapsman.
V40:

Alltid på Evolution diesel.