Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder, går det att förebygga eller minimera risken för havererad vinkelväxel/hylsa?? Det finns ju tusen trådar om ämnet men alla jag läst handlar om reparation av trasiga vinkelväxlar/hylsor/splines, det jag är intresserad av är om det är lönt att köpa en bil med fungerande awd och sen försöka hålla den vid liv. Sitter och klurar på om jag ska köpa en V70N eller en XC70 (V70XC), komfort och utseendemässigt talar för V70XC (XC70). Bilen i fråga är en V70XC 2.4T -02 (inte haldex).
Byta hylsa innan den blir dålig och går sönder Hylsan i sig kostar runt 1100:- på volvo och du kan göra arbetet själv om du inte har tummen mitt i. Det är det allra billigaste alternativet. Jag hade även bytt olja i vinkelväxlen samtidigt
robertblomkvist skrev:Ok! Har man ändrat material eller konstruktion på hylsan... eller sätter man dit samma skit i så fall?
Det är samma "skit". Men jag har för mig att den ska bytas med ett visst intervall. Men du minimerar risken med att spleinsen har blivit glappa och då börjar det äta på både hylsa och axlar.
Finns det dokumenterat någonstans hur ofta man bör byta den?
Blev en V70 i stället så slipper man ligga sömnlös och fundera över viscokopplingar, vinkelväxlar och annat spännande. Så för min del kan tråden låsas. Som ren info fick jag pris på byte av hylsa samt ny olja till vinkelväxeln. Ca 5400:- hos autoriserad Volvo verkstad

:P Leap har återvunnit samma fula knep som[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]