Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
Hej.

Symptomen sammantagna tycker jag pekar på att huvudcylindern är "dålig". Internt läckage eller någon kanal som är igensatt eller liknande. Självklart kan ett ok vara dåligt också, men just detta med "pedalen i botten" verkar väldigt mycket som fel i huvudcylindern, i de fall det inte finns externt läckage. Hittar man bromsvätska utanför systemet är ju det prio ett att hitta/fixa, men när det inte läcker utåt, måste man nog titta på huvudcylindern först.

Mvh
/RID
Ok, hänger bromssystem samman med vilken huvudcylinder där sitter? Det är iallfal bendix MED ABS som jag har... tänkte renovera huvudcylindern, verkar dock svårt hitta reparations sats till kolvarna, fanns en till glidpinnarna men dem glider på...
940turbo skrev:bilen är påställd och körd lite, sluta med fixk riva höger sidan motionera kolvarna, blev riktigt överhettattat bara på en kilometer, så motionerade kolvarna lite.. men men nu orkar den inte trycka ut dem... så lutar åt ett kasst ok och huvudcylinder?
Sitter kolvarna fast ordentligt på ena sidan, kan man "böja" bromsskivan så mycket så det känns i pedalen "som svamp" Har du ett ok där det sitter fast kanske det finns fler. Det räcker ju med att en bromskloss har rostat fast fast, för att få samma "symtom". Om du inte har gjort det, Plocka bort alla oken och ta bort alla klossarna. Gör rent ordentligt (skrapa där klossarna sitter med en gammal grov fil) så du får bort all rost. Smörj med koppar eller aluminium pasta. Öppna gummiskydden på kolvarna (försiktigt) med en liten skruvmejsel och spraya in med WD40 eller liknande (ej olja) och tryck (efter en stund) tillbaka kolvarna (med en stor polygrip (eller liknande). Sen sätter du tillbaka oken (provisoriskt) och pumpar ut kolvarna (med klossarn på plats!!!) tills pedalen blir stum (motorn avstängd). Kolla därefter att ALLA kolvar har "gått ut", annars upprepa med dom kolvar som inte "gått ut". Fotsätt att spraya lite, tryck in kolvar, pumpa ut tills alla har "gått ut" med "rimligt tryck utan motorn igång. Det är inte "riktigt" bra att "motionera" kolvarna så här, men och andra sidan är ju oken kanske redan "skrot" i alla fall, så om du får det att fungera på detta sätt vet du att det inte är huvudcylindern. Och andra sidan, kan du "trycka sönder" en "halvtaskig" huvudcylinder också. En "ordentlig" genomgång av bromsarna verkar i alla fall vara av behov på din bil. Glöm inte att byta bromsvätska när du håller på.

Mvh
Lennart
Ja trycka sönder en halvtaskig huvudcylinder e nog vad som hänt efter att gjort väldigt liknande det du skrivit, pedalen blev mjuk efter motionering av höger oket ( det som jävlas) och lyckades trycka ut och in kolvarna några gånger sen så orkar den inte mer (har haft ok som gått tyngre och ändå lyckats få ut och in dem), inte ens med motor på = servo på , vänster funakar uppenbarligen då den låser det hjulet (abs har gått i ide fast lampan slocknar, känns ju som nån varit å kopplat extra lampa..)
Finns 3 satser på skruvat, hur tar jag reda på vilken jag skall ha ? Huvudcylinder då.
Scantech har en sats till bendix ok (utgått på volvo) någon som vet hur lättast får tag på den då scantech inte verkar sälja direkt till privatpersoner.. skruvat har bara sats till glidpinnarna och den satsen behöver jag ej.
har hämtat en cylinder och mekonomens luftningsverktyg. gick ju skit bra tills jag fick bromsvätska i ögat :o ajja det får ligga på is ett tag till... mmh iiriterade ögon och antibiotika dropp...
Användarvisningsbild
av emwtur
enklaste sättet att kolla huvudcylindern.
sätt foten på pedalen och tryck till ordentligt.
håll kvar !
håll kvar !
håll kvar !
håll kvar !
håll kvar !
håll kvar !
om pedalen sjunker så har du antingen läckage ut ur systemet och då borde du se var vätskan kommer ut.
eller också läcker vätskan förbi packningen i huvudcylindern tillbaka till behållaren !

summa;
sjunkande pedal och torrt på marken - kolla upp huvudcylindern !
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]