Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
Forssen skrev:Bilen har nya tänddelar som tex rotor + fördelarlock, olja o stift, dock har jag ett litet lekage i vilket jag förmodar är grenrörspackningen, dock ingen motorlampa som lyser.
om detta gör att det kommer in "friskluft" i avgasröret så kommer motorstyrningen att kompensera genom att pytsa in mer bränsle - så länge den klarar att kompensera kommer inte motorlampan att tändas
Helt klart ett problem som kan påverka bränsleförbrukningen !

/emwtur
av Forssen
emwtur skrev:
Forssen skrev:Bilen har nya tänddelar som tex rotor + fördelarlock, olja o stift, dock har jag ett litet lekage i vilket jag förmodar är grenrörspackningen, dock ingen motorlampa som lyser.
om detta gör att det kommer in "friskluft" i avgasröret så kommer motorstyrningen att kompensera genom att pytsa in mer bränsle - så länge den klarar att kompensera kommer inte motorlampan att tändas
Helt klart ett problem som kan påverka bränsleförbrukningen !

/emwtur
Absolut, det skall åtgärdas snart också så min plånbok kan få det lite lättare. Anliggande bromsar och dyl skall även också kollas.
av albert76
Av vad ni skriver så borde inte min behöva dra 1,3 liter/milen. Avgasröret läcker i anslutningen efter grenröret.
Om jag byter den packningen, olja, filter och tänddelar så kanske den kan komma ner i förbrukning?
Vad behöver bytas i tänddelar. Rotor, fördelarlock, kablar och stift?
Finns det annat jag kan göra?

Helst vill jag inte byta bilen för den känns kanonbra i övrigt...

Tack för alla svar, hoppas det kommer mer!
av Kniven
Se till att de tre skruvarna grenrör avgas är ordentligt dragna. Om läckage mellan tubo avgas, finns ingen packning (labyrinttätning) sätt dit en egentillverkad packning (grafit). Fick ner bränsleförbrukning från 1,4 l/mil till ca 1,0 l/mil.
av dalldall
kör 945 92 aut o ligger runt 1 liter milen lugn körning. har haft en del 740 innan, upplever det som att bilar med luftmassemätare går billigare än bilar med sensorn/givaren istället, kanske inbillning men min uppfattning. men visst manuell skall gå lite billigare. skall du köpa en 940 så köp en 130 hästars manuell så kör du billigast i längden!
av rid54
Hej.

Alltid kul att läsa om bränsleförbrukning och tips o tricks. Jag misstänker att körstilen kan betyda mer än om det är automat eller manuell. En modern automatlåda med lock-up borde vara lika bra som en manuell om man kör landsväg. Beroende på körstilen, som sagt, kan man nog tänka sig, att även i "stadskörning" kan automaten vara med i diskussionen. Motorn jobbar ju inom ett snävare varvtalsregister (vilket sannolikt är satt till det varvtalsområde där den går bäst) med en automat, eftersom nästan ingen jag träffat sitter och passar på varvet så med en manuell låda; det blir ofta lite segdragningar och urvarvningar = sämre ekonomi.

Mvh
/RID
av Frasp
-94 kombi manuell med FD-motorn (turbolös):

0,95 blandat, flera korta sträckor

0,85 blandat 3 mil vanlig väg, 0,8 mil stad

0,81 rakt fram på 110-väg.

Mvh Fredrik
av martinus3
Jag har som jag skrivit i en annan tråd kört ett par tankar på strax under 0.7. Sugmotor, kombi från 94. Servar den väldigt sällan.. Bytte olja en gång för några år sedan.. De flesta jag känner brukar väl köra på runt litern blandat dock..
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..