Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har du kollat så att du inte har läckor i luftslangar eller spjällhus? Annars är det enda jag kan tänka mig att det är något med spridarna.

Mvh GK
Får ingen felkod på uttag 6, eller jo 1.1.1.

Inga läckor i luftslang eller spjällhus. Jag provade 4 andra spridare från en 740, då gick den ännu fetar. Kan ju ha varit slarvig och kollat fel siffror. Värt att prova?

Tack för intresse och svar.
Jag funderar lite på i vilken ordning saker och ting händer: Du kör, motorn går bra, lambdalampan tänds efter ca 10 mil. Men innan lambdalampan tänds, går den fett då också? Att den går fett och drar mycket bränsle när lampan väl tänts är i sig ganska normalt.
Jag nollställer systemet, den går exakt som en vanlig Volvo. Går fint igenom hela registret. 2 mil senare börjar bilen bete sig konstigt, som att den får mycket bensin (vilket den får). Öppnar motorhuven och kollar felkod, där står det 2.3.2. Bilen går inte så bra på låga varv och det luktar o förbränd soppa. Jag känner direkt när felkoden kommer, bilen går helt enkelt annorlunda. Stänger motorhuven utan att nollställa bilen, alltså felkoderna är fortfarande kvar. Kör 10 mil och lambda lampan börjar att lysa. :o
Dom här lambdasonderna och LMM:erna du bytt till, är det exakt den typ det skall vara har t.ex. LMM:erna samma boschnummer som original?

Mvh GK
Rejo skrev:Jag nollställer systemet, den går exakt som en vanlig Volvo. Går fint igenom hela registret. 2 mil senare börjar bilen bete sig konstigt, som att den får mycket bensin (vilket den får). Öppnar motorhuven och kollar felkod, där står det 2.3.2. Bilen går inte så bra på låga varv och det luktar o förbränd soppa. Jag känner direkt när felkoden kommer, bilen går helt enkelt annorlunda. Stänger motorhuven utan att nollställa bilen, alltså felkoderna är fortfarande kvar. Kör 10 mil och lambda lampan börjar att lysa. :o
Då får man lista ut vad som gör att den felkoden sätts. Att motorn sedan går dåligt och fett (när felkoden väl är satt) beror nog bara på att styrenheten går i nödläge och är nog inget "fel" i sig.

Och då kan man ju fundera över luftläckor både på avgas- och insugssidan (den drar inte luft genom någon av slangarna till insuget, t.ex. till bromsservot?), radioavstörnings- och bränslereläet, kanske bränslefiltret etc. Mvh
Bilen läcker inga avgaser, och slangarna är hela och fina.

Radioavstörnings - och bränserelät? Borde det inte få lite soppa då eller ingenting alls?

Jag har ju även bytt kallstartgivren, dock gav det ingen effekt. Men när jag provade att dra ut kontakten och åka så gick bilen kanonbra! Den går att åka med 4 mil tills lambda lampan börjar lysa. Då kommer felkod 1.1.3 vilket jag kan förstå då den inte får någon kontakt, bilen går då fortfarande bra. Jag får enbart den felkoden och alltså inte felkod 2.3.2. som jag fick förut. Men går det inte att åka med den utdragen till besiktningen? För det börjar bli tajt med tid.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]