rojo8515 skrev:
Reglerna för släp är svåra att förstå ibland, jag har en obromsad 750 Kg vagn om jag kör med frugans Volvo 940 får jag köra i 80 km/h om vikten inte överstiger 500 Kg då man med E-kort får räkna lastvikten för ögonblicket. Frugan får endast köra i 40 km/h därför att släpets totalvikt på 750 kg ska räknas om man har B-kort, oavsett hur lite jag har lastat. Efter min XC60 för frugan köra i 80 ända upp till 750 kg last.
Tror du har fel här. Har för mig att regeln med "totalvikt vs halva bilens tjänstevikt" på lätt släp gäller trots BE-kortet eller inte.
Bruttovikt kan faktiskt även gälla för B-korts innehavare:
T ex en tidig Volvo V70 har en tjänstevikt på ca 1600 kg och fordonstillverkaren säger att ”största släpvagnsvikt för obromsad släpvagn är 500 kg ”.
Detta innebär att fordonskombinationen i exemplet ovan får föras i 80 km / t, ( då halva bilens tjänstvikt är högre än totalvikten på släpet.), MEN släpvagen får bara lastas upp till 500 kg enligt uppgiften från biltillverkaren, vilket betyder att 250 kg lastkapacitet på vagnen aldrig kan utnyttjas.
rojo8515 skrev:
Reglerna för släp är svåra att förstå ibland, jag har en obromsad 750 Kg vagn om jag kör med frugans Volvo 940 får jag köra i 80 km/h om vikten inte överstiger 500 Kg då man med E-kort får räkna lastvikten för ögonblicket. Frugan får endast köra i 40 km/h därför att släpets totalvikt på 750 kg ska räknas om man har B-kort, oavsett hur lite jag har lastat. Efter min XC60 för frugan köra i 80 ända upp till 750 kg last.
Hon får faktiskt köra i 80 km/h om kärran är
helt olastad.