Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av acr32
rojo8515 skrev: Reglerna för släp är svåra att förstå ibland, jag har en obromsad 750 Kg vagn om jag kör med frugans Volvo 940 får jag köra i 80 km/h om vikten inte överstiger 500 Kg då man med E-kort får räkna lastvikten för ögonblicket. Frugan får endast köra i 40 km/h därför att släpets totalvikt på 750 kg ska räknas om man har B-kort, oavsett hur lite jag har lastat. Efter min XC60 för frugan köra i 80 ända upp till 750 kg last.
Tror du har fel här. Har för mig att regeln med "totalvikt vs halva bilens tjänstevikt" på lätt släp gäller trots BE-kortet eller inte.
Bruttovikt kan faktiskt även gälla för B-korts innehavare:
T ex en tidig Volvo V70 har en tjänstevikt på ca 1600 kg och fordonstillverkaren säger att ”största släpvagnsvikt för obromsad släpvagn är 500 kg ”.
Detta innebär att fordonskombinationen i exemplet ovan får föras i 80 km / t, ( då halva bilens tjänstvikt är högre än totalvikten på släpet.), MEN släpvagen får bara lastas upp till 500 kg enligt uppgiften från biltillverkaren, vilket betyder att 250 kg lastkapacitet på vagnen aldrig kan utnyttjas.

rojo8515 skrev: Reglerna för släp är svåra att förstå ibland, jag har en obromsad 750 Kg vagn om jag kör med frugans Volvo 940 får jag köra i 80 km/h om vikten inte överstiger 500 Kg då man med E-kort får räkna lastvikten för ögonblicket. Frugan får endast köra i 40 km/h därför att släpets totalvikt på 750 kg ska räknas om man har B-kort, oavsett hur lite jag har lastat. Efter min XC60 för frugan köra i 80 ända upp till 750 kg last.
Hon får faktiskt köra i 80 km/h om kärran är helt olastad.
rojo8515 skrev:Tyvärr upplever jag vissa trafikpoliser som mycket "nitiska" och de vill gärna få skriva ut så många böteslappar som möjligt på stackars Svensson som har några 100 Kg för mycket på kärran. Sen finns det ju bra trafikpoliser också, naturligtvis ska trafikfarliga fordon stoppas men jag har faktiskt blivit bötfälld med helt tom släpkärra på 800 Kg för att jag inte hadde regbeviset med mig. Dragbilen var en pickup som får dra 3 ton och jag har E-kort. Polismannen hävdade att han behövde se regbeviset för att kolla om jag fick dra kärran........
När var detta? Uppgifterna om dragvikt går ju att slå på nätet, och polisen har väl numera någon väldigt enkelt variant att kolla mot registret med tanke på att skattemärkena försvunnit.
Vad de kan göra och vad de vill göra, den sortens poliser som tror att deras uppgift här i livet är att jävlas med de som är lätta att tas med, alltså de som inte är tungt kriminella och kan tänkas skjuta tillbaka, är två skilda ting. Såvitt jag känner till är kravet på att släpets registreringsbevis ska medföras vid färd inte borttaget, till skillnad från skattekvittot.
apersson850 skrev:Såvitt jag känner till är kravet på att släpets registreringsbevis ska medföras vid färd inte borttaget, till skillnad från skattekvittot.
När jag hyrt släp har jag inte haft regbevis med mig.
Registreringsbevis måste medföras vid färd i Sverige enbart om ett dragfordon är tillkopplat. Då skall även dragfordonets registreringsbevis medföras. Vi talar då inte om del del som behövs för att byta ägare, utan den del där alla fordonsdata står.

Detta gäller svenskregistrerade personbilar. Utlandsregistrerade fordon måste ha med reg-bevis vid färd i Sverige. Vidare kan nämnas att vid framförande av tung lastbil måste registreringsbeviset medföras vid all färd med fordonet (även inrikes). Jag vet inte vad som gäller för lätt lastbil och buss.

Jag fick böter 2002 med helt tom kärra. De flesta hyrsläp har ett plaströr med regbeviset instoppad monterat nära stödhjulet har jag sett.

Enligt 73 § 1 st BRK innehåller registreringsbevisets fordonsdel de tekniska uppgifter som behövs vid användning av fordonet eller vid kontroll av fordonet. För att möjliggöra kontroll och övervakning av bl a behörighet och hastighet i nu nämnda avseenden föreskrivs i 16 § 1 st BRK att vid färd med lastbil eller med bil jämte släpvagn eller med terrängmotorfordon skall föraren för varje fordon medföra det senast utfärdade registreringsbeviset eller bestyrkt avskrift därav och på tillsägelse visa upp detta för trafikinspektör, bilinspektör eller polisman
Som jag trodde. Kan lägga till det enda jag tror att du missade, nämligen att även det omvända gäller, dvs att svenskregistrerade fordon vid färd utomlands ska medföra registreringsbevis, vare sig de har släp eller ej.
Jag släpade runt på ett 2 tons ekipage i helgen (boggivagn med minigrävare) och jag måste berömma bilen för hur den hanterade det. Helt sagolikt! Det slirade ju lite mer i momentomvandlaren vid start men man kunde lätt marsha runt 1500rpm utan konstigheter. Vid normal körning utan ordentlig acceleration så märktes det i princip inte att något hängde bakom, bilen drar det ofantligt jämt, mjukt och ryckfritt. Jag har oftast inte dragit mer än dryga tonnet förut under det år jag haft bilen så jag har sett fram emot att få testa lite riktig vikt och det gick över förväntan.

Att backa ut på och köra iväg från en blöt gräsmatta/åker var inga problem, inget hjulspinn alls. Haldexen gjorde också sitt jobb mao.

/Martin

Powershit lådan, läs på förs[…]

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]