Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag har åkt på ombesiktning av min V40-01a pga dålig ljusbild. Reflektorn är dålig av vad jag kan se.

Jag kikar nu på nya/alternativt begagnade strålkastare men frågan är..

Vilka passar till min bil egentligen?

Min bil är tillverkad 0005 men är tydligen modellår-01.
Passar 00 ans strålkastare? De verkar ju också ha den nya varianten med H7 lampor i. Passar de nyare årsmodellernas 02-04?

Jag har fått höra av vissa att -00 ans strålkastare inte ska passa men av bildemonteringarnas bilder verkar ju utseendet ( både framifrån och bakifrån ) vara identiskt med mina -01 strålkastare.

Är det någon som kan bringa klarhet i detta för mig så vore jag grymt tacksam.. Passar alla med "två reflektorer"/H7?
Om det är skillnad berätta gärna vad som skiljer modellerna åt/ hur jag kan se skillnad på dem..

Tack på förhand! :-)-)
Fas 1 och 2 har olika lampor!! Om jag har rätt så har väll 00 fas 1 lampor?
Det som skiljer sig är väll att ena har 1 lampa å den andra 2. Sen så har ju de olika kopplingar bak med. så sålänge du hittar en lampa med H7 så ska det vara lugnt. Dock från en fas2 så du får rätt kontakter. 00an H7 lampor borde ha samma kontakter som din bil men inte 100 på det bästa e att åka till skroten å dubbelkolla elelr ringa Volvo?
Om du har en strålkastare med dubbla reflektorer och skall ersätta den med en med dubbla så finns det ett par saker att kolla.

1. Kolla så kontakten stämmer, det finns 4 och 5 poliga. Du bör ha 4-polig på en 01:a misstänker jag.
2. Det finns svart eller silvrig "bakgrund"
3. På senare årsmodeller sitter det en kromkant runt reflektorerna.

/Martin
Jag har nu beställt en strålkastare från SKRUVAT.se för i mitt tycke ett mycket bra pris.. 915 kr.. Samtidigt fick man 100kr i rabatt om man var ny kund hos dem. Så för 815 kr har jag nu fått en strålkastare hemskickad.
Hoppas nu bara att den passar.. =) vilket visar sig inom några dagar då jag försökt mig på att byta den.

Är det någon som har några demontering/monteringtips för detta bytet?
Klarar man sig ifrån att släppa på stötfångaren osv? Några problem med att flytta över torkarmotorn osv?
Ta bort blinkersen så når du sedan alla fyra skruvarna. Två på varje sida. Plättlätt, men lite trångt.

/Martin
Hade loss min högra strålkastare i helgen för att byta parkeringslampa, det är helt omöjligt att göra utan att ta ut hela strålkastaren eftersom det sitter en högspänningsmodul till xenon-ljusen bak på strålkastaren mitt för helljusreflektorn.

Ytterligare ett tips: när du lossat de 2 muttrarna innanför blinkersen och de två närmast kylaren skall du först försöka få ut de gängtapparna närmast kylaren ur sina hål, detta är lite meckigt och kräver lite vickande. När det är gjort skjuter du hela lampinsatsen mot kylaren så att gängtapparna vid blinkersen går ur sina hål, sen är det bara ytterligare lite vickande och dragande innan lampan kommer ut.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]