Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dann3
Hej! Nybliven Volvo ägare.. :)

Kör en Volvo 744 GLT -88 och min kylare har sagt sitt verkar det som.
Skall beställa en ny och jag undrar hur man montera ut den befintliga i bilen på smidigaste sätt?
Tyckte det var bäst att höra sig för innan man börjar så man inte har sönder något i onödan..

Sedan undrar jag också om man behöver lufta systemet efter kylarbytet på dessa Volvo bilarna?
Och hur mycket Glykol man får i hela systemet?

Många frågor, men tacksam för svar!

mvh
/daniel
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Lossa dom två skruven som håller fläktkåpan, lyft kåpan mot motorn så kylaren är fri, tappa ur kylarvätskan via avtappningen på motorn(i bakkant bakom avgasgrenrör)
Lossa övre kylarslangen vid termostaten sedan undre vid vattenpumpen, den lilla slangen i kylarens övre hörn samt slangen under expantionskärlet.
Lössa kylarens två övre hållare.
Sedan är det bara att lyfta ur och flytta över slangarna till den nya, passa då på att byta slangklämmor.
Montera i omvänd ordning
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Ang luftning så ska det vara självluftande men i vissa fall kan man få lossa den lilla slangen i hörnet på kylaren för att släppa ut ev luftfickor samtidigt som man fyller på
Användarvisningsbild
av White
Ett bra sätt att lufta efter byte av kylare eller när man bytt kylarvätska, är att ställa bilen i kraftigt motlut alternativt hissa upp
framvagnen, lossa locket till expansionskärlet, ställa värmereglaget för kupèn på max och starta motorn. Låt motorn vara igång tills
den är riktigt varmkörd, då försvinner med största sannolikhet alla eventuella luftfickor i systemet!
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..