Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hansel
Jag har ett problem med ECC:n, den verkar bara fungera i ca. 20minuter. Med fungera menar jag att det kommer värme respektive kyla (när det är sommar såklart) därefter lever den sitt eget liv.

Nu när det är kallt ute så fungerar allt som det ska (dvs. det blåser ut varmluft) i runt 15-20min därefter så slutar det att blåsa ut varmluft, vilket gör att det blir kallare och kallare (och absolut inte de 23grader som den är inställd på).
Om jag då sätter temperaturratten på "max" så hör man hur, fläkten går upp kraftigt i varv men trots det så blåser det inte ut luft, man känner att det kommer ut värme, men det blåser inte ut. Väldigt svårt att förklara men jag hoppas att ni förstår.

Jag ska också tillägga att jag kan otroligt lite om bilar, jag tänkte mest höra mig för på detta eminenta forum om någon har något tips som man kan pröva själv innan man lämnar in den till verkstan...
Användarvisningsbild
av CarMan
om man läser lite felkoder så är det lättare att börja lera i rätt ände. men en gissning är att fläckten till tempgivaren är trasig, så luften runt tempgivaren är så varm som du ställt in.
av Frigge
Kan oxå vara så att fläkten är dammfylld och inte suger in luften. Börja med att damsuga ur den. Fläkten sitter innanför det lilla gallret som sitter i ecc-panelen, OBS peta INTE in något där,dammsug bara.
av Hansel
Jag köpte en sån här liten "hand-dammsugare" och dammsög vid gallret och det visade sig vara en hel del damm där.
Efter det fungerar allt precis som det ska igen, tusen tack för tipsen!
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]