Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Hej alla,
Är det dumt att köpa en XC70 2.4T -02 / automat som gått 20000 mil för 50000kr?
Med tanke på hur mycket komponenter som sitter i dess drivlina för 4-hjulsdrift så är det mycket som kan rasa.
Eller är denna risk inte högre än 2-hjulsdrivna V70?
Användarvisningsbild
av wissel
Tveksamt pris kaske ?
Du har Ciskon som bruka/kan dra sin kos runt 20-27 K mil !
De flesta avdessa har Automatisk Nivåreglering = kan också hända saker vid samma miltal !
Du bör ha stenkoll på Vevhusventilationen och HUR och av VEM som servat den !
Kamremmen förstås ?
Personligen skulle jag inte hoppa på en 2002 för allt smör i Småland.... :-O)
Användarvisningsbild
av Jackson75
ja, det var som jag misstänkte. 4-hjulsdrift innebär ju en del extra "risker" i form av dubblerat antal drivknutar, en extra slutväxel med kardan, ciskoväxeln, bla bla
Inte det bästa o köpa om man har begränsad budget till en familjebil som ska hålla länge.
Användarvisningsbild
av Strandberg
Visst är det väl så att om bilen heter Volvo XC70 så sitter det Haldex på den? Heter den V70 XC så är det cisko..?
av llesrof
Öh... "cisko"..? Är det möjligen "visko" ni syftar på? Alltså viskokopplingen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Strandberg skrev:Visst är det väl så att om bilen heter Volvo XC70 så sitter det Haldex på den? Heter den V70 XC så är det cisko..?
Japp, från MY03 så heter de XC70 och har därmed Haldex. Innan dess hette den V70XC och har Visco koppling.

/Martin
av aspen
Jackson75 skrev:Hej alla,
Är det dumt att köpa en XC70 2.4T -02 / automat som gått 20000 mil för 50000kr?
Med tanke på hur mycket komponenter som sitter i dess drivlina för 4-hjulsdrift så är det mycket som kan rasa.
Eller är denna risk inte högre än 2-hjulsdrivna V70?
Jag har en XC70 2,4T -02 som gått 38000 mil fullservad i boken ifs med (POLIS väghållning=allting mycket grövre/hårdare)+verkligen allt som gick att sätta på bilen i utrustningsväg inkl kylskåp i mitten bak i stället för mitten sätet :) och den går mycket tystare och finare än v70:in som "bara" gått 23000 mil fullservad i boken så man ska inte stirra sig blind på milen utan kolla hur bilarna är skötta av tidigare ägare.
Nu till det roliga v70:in har jag fått kosta på ca 17000:- i år :( medans XC70 har det "bara" blivit 2500:-
Användarvisningsbild
av Strandberg
llesrof skrev:Öh... "cisko"..? Är det möjligen "visko" ni syftar på? Alltså viskokopplingen.
:P Såklart! C och V sitter ju rätt nära varandra.. :wink:
av llesrof
Asså... jag vill inte vara petig, men XC70 heter de från och med modellår 2003. Innan dess heter modellen V70XC. Man kan tycka att det är samma sak men det finns två avgörande skillnader och det är att XC70 har uppgraderad motor i benainutförandet (2,5T) och haldexkoppling istället för whiskykoppling. Kan tyckas som petitesser men man bör nog hålla isär begreppen då dessa skillnaderna är ganska stora :D
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]