Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StringerBell skrev:
llesrof skrev:Vad fick du betala då? Jag vill minas att jag betalade runt 2500 riksdaler för spolning av lådan hos volvoverkstaden. Rätt överkomligt tycker jag.
Är du SÄKER på att de spolade lådan? 2500:- låter som ett rätt typiskt pris för ett "halv-byte".
Näe, men då lurade de mig i så fall eftersom jag bad om sköljning. Jag betalade något liknande på Mekonomen när de sköljde lådan pä förra bilen, en S70. Jag kollade oljan för ett par veckor sedan och den var röd som hallonsaft. Det är ungefär 5000 mil sedan den byttes. Bilen hade rullat cirka 9000 mil när detta gjordes.
Innebär spolning att man byter olja, kör runt den ett tag, byter igen, kör runt, osv?
Kan man byta aut.växellådsoljan själv på volvo (xc90) om man är ganska händig på bilar? Har inte ägt nån volvo än, därav frågan...
Har fått ett pris från Volvo verkstaden på ca 3800:- för byte av olja i automat lådan + ny programvara i lådan om det behövs.
Blir kanske billigare om lådan inte behöver uppgraderas.
Kanske lite dyrt, men jag har nästan precis köpt bilen, V70 2,4d-07 Classic som har rullat snart 17 000 mil och jag drar husvagn så jag vill vara på den säkra sidan då jag har tänkt behålla bilen i några år.
Tror inte oljan har blivit bytt någon gång tidigare, men den växlar fint utan några som helst problem.
mhunter skrev:Innebär spolning att man byter olja, kör runt den ett tag, byter igen, kör runt, osv?
Kan man byta aut.växellådsoljan själv på volvo (xc90) om man är ganska händig på bilar? Har inte ägt nån volvo än, därav frågan...
Tappar ut oljan och sedan fyller på med ny kör ut den genom systemet tills all gamla olja är ute! Typ
Klurar fortfarande på det där med programmvaran till automaten.
dieselmagnus hade ju positiv erfarenhet och skrev att "den blev mycket bättre".
Är det fler som har erfarenhet av att uppdatera mjukvaran som upplever skillnad på comfort och växlingar?
Vill helst inte lämna den till ockrarna på Volvo men antar att det bara är dom som kan ladda in programvaran.
Perc skrev:Gör en "Service 2.0" hos volvo nästa gång du byter oljan så får du mjukvaruppdateringarna gratis. :)
Utan att veta vad en "Service 2.0" kostar och innebär så låter det lite som;
"Hej, kom och byt olja för 4995:-, och få programvara, biltvätt och torkarblad *heeelt gratis*"

Kanske är det inte så, men så är min känsla av Volvos verkstäder just nu.
Efter att ha sett bromsoken lossas och släppas rakt ner så slangarna sträcktes ut och oken gungade under bilen så tvivlar jag
att dom gör mycket bättre jobb än S0lna bilteknik.
När man för många år sedan gick i gymnasiet så skojjade man om killarna som gick fordon... jag vet vart dom jobbar idag.

Bitter? Nja lite kanske :|

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]

https://rullomkrets.se/

Jag bytte bränsefilter och jag använde v[…]