Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petherf
Jag har chippat volvos förr. Den första jag chippade var en 940-95 med lättviktsturbo, då var man tvungen att byta chip i styrenheten och bromsa upp bilen i provbänk ifrån 115 hk på bakhjulen orginal till 150 hk på bakhjulen chippad. Det blev en helt ny bil efter det.
Sedan så chippade jag en V70-00 också genom att byta chip på den. Och på bägge så bytte jag till Kn luft flter och enligt firman så skulle det ge ca 5-7 extra hk mot orginal.
Nu när man chippar så behöver man inte öppna några styrenheter utan allt sköts genom uppdatering av programvara tydligen!
Så min fråga nu är om det är nödvändigt att byta luftfilter till antingen ett kn- luftfilter eller bsrs luftfilter eller köra på med orginal?
Användarvisningsbild
av Ante2
Jag har kört med KN-sportfilter på mina senaste Volvobilar och jag upplever en ganska stor skillnad.
Bilen blir piggare och jag upplever att det blir läge bränsleförbrukning.
Ska garanterat köpa sportfilter till min nya V40.
av Fartdåre
Jag har spånat lite om det där om sportfiltrets verkan förut.
Min bil blev nästan en sekund snabbare, 0-100km/h med sportfilter. Mätte med GPS och räknade sedan ut
snittider av alla körningar. Tror det var ett ganska rättvisande test då jag har automat. Stampade fullt
från stillastående varje gång.
Det handlar inte så mycket om en effektökning utan om betydligt snabbare spool up av turbon.

Har för mig att det finns en tråd om det någonstans...
Användarvisningsbild
av opA
Bättre flöde i sportluftfilter = mer effekt
av petherf
Fartdåre skrev:Jag har spånat lite om det där om sportfiltrets verkan förut.
Min bil blev nästan en sekund snabbare, 0-100km/h med sportfilter. Mätte med GPS och räknade sedan ut
snittider av alla körningar. Tror det var ett ganska rättvisande test då jag har automat. Stampade fullt
från stillastående varje gång.
Det handlar inte så mycket om en effektökning utan om betydligt snabbare spool up av turbon.

Har för mig att det finns en tråd om det någonstans...
Skulle vara roligt att veta skillnaden 0-100 mellan D och S.

Idag fick Volvon lite uppmärksamhet. Best&aum[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]

Okej, Jag testade en orginal bosch lmm från […]

Menar du att när du losar klippset får […]