Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lorden
På min -06:a (2,5 manuell) så har jag fått ett klonkande ljud i gupp på höger sida som kommer och går. Testade att göra fullt rattutslag åt höger med pådrag och fick ett metalliskt hackande ljud från den sidan. När jag står i backe i dragläge, rullar bakåt och sedan driver framåt så kan jag få till klonket. Jag parkerade bilen, la i 1:an och rullade bilen med handkraft fram och åter samtidigt som jag höll handen på den inre drivknuten. Jag kände då tydligt att det knäppte/klonkade i den knuten, så jag misstänker att den knuten är glapp. Bilen har gått 12.000 felfritt.
Nu till mina frågor;
-Är detta den troliga orsaken till klonket eller har ni någon annan teori? Kan det vara något i växellådan på den sidan?
-Vid eventuellt byte av inre knut; finns denna lös eller är det hela drivaxeln?
-Vad jag förstått så är det inte lätt att hitta nya delar på marknaden, frånsett hos Volvo. Har någon ett tips om annat inköpsställe?
-Någon som har ett ungefärligt pris på delarna?
-Vid byte av drivaxeln; är det något annat att tänka på än det vanliga, jag vet att den kan vara ett helsike att få loss, men i övrigt?

Ytterst tacksam för svar då detta måste fixas relativt snart p.g.a långresa :wink:
Användarvisningsbild
av isak
Funkar bra med en från en skrot. Egen erfarenhet.
Isak

20mil vintertid, om du kör lungt, Varfö[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]