Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mati
NorskDrive skrev: Men tilbake til motoren 1,6D.
Hvordan er den i C30,S40/50?? Har de samme negative erfaringene? Motoren kom vel i 2004 eller noe slikt,så barnesymptomene burde de ha fjernet snart!
Nejdå, vi har en V50 1,6D -08 som andra bil. Den har nu gått 11500 mil och går fortfarande som en klocka. Naturligtvis är det en hel del fel på bilen för övrigt, irriterande nog, men motorn går hur bra som helst. Den är pigg, snål, och den varvar snällt i alla register utan att vibrera eller rycka. Hänger man ett släp på den så märks det knappt. Det faktum att den går så bra var faktiskt skälet att jag köpte min V70 med samma motor. Men det är tyvärr en skillnad som dag och natt mellan de två bilarna. Varje gång jag sätter mig i V50:n (frugan brukar köra den i vanliga fall) blir jag påmind om hur en bil ska vara, samtidigt som jag blir ännu mer irriterad, eftersom V70:n är så mycket sämre än V50:n.
av mati
dst02 skrev: Ja efter att bråkat me verkstad,säljare och chefen för reklamationer som ingen av dom varken fattar att något är fel eller vill göra något åt de så lutar de nu mot att byta bort eländet, även för mig är de en ekonomisk katastrof men Jag tror att de blir den bästa å kanske enda lösningen.
Tyvärr så blir de ju med all förmodan en bil med mindre bagage å högre förbrukning men de får man väl leva med.
Och då kommer nästa bekymmer: Vem vill köpa eländet? Kärran lär inte bli lättsåld ju. Och man behöver såklart inbytespengarna för att överhuvudtaget ha råd med en annan bil. Risken är att det i slutändan ändå blir Bilia som köper tillbaks den. Och då har man två val, antingen så köper man en annan Volvo hos dem, osannolikt att jag kommer göra det, eller så accepterar man ett skambud och går därifrån med betydligt mindre pengar än vad bilen egentligen är värd. Pest eller kolera... Och vad ska man köpa för bil istället? Tänk om man byter bort den mot en annan skrothög? Ju mer jag letar desto mer tror jag att det faktiskt inte finns bra bilar längre. Och det är många som tycker och tror. Jag vet inte längre vad jag ska tro.
av gsson
Jag skulle få 180k på toyota, har 160k kvar på lånet. Dyrt att byta. Sälja den privat som sagt? Känns omöjligt.

Bilia, köp en Ford då! ;) Kommer med störstaste sannolikhet aldrig köpa en volvo mer.
mati skrev: Och då kommer nästa bekymmer: Vem vill köpa eländet? Kärran lär inte bli lättsåld ju. Och man behöver såklart inbytespengarna för att överhuvudtaget ha råd med en annan bil. Risken är att det i slutändan ändå blir Bilia som köper tillbaks den. Och då har man två val, antingen så köper man en annan Volvo hos dem, osannolikt att jag kommer göra det, eller så accepterar man ett skambud och går därifrån med betydligt mindre pengar än vad bilen egentligen är värd. Pest eller kolera... Och vad ska man köpa för bil istället? Tänk om man byter bort den mot en annan skrothög? Ju mer jag letar desto mer tror jag att det faktiskt inte finns bra bilar längre. Och det är många som tycker och tror. Jag vet inte längre vad jag ska tro.
av dst02
Jag håller på med ett inbyte nu och får se vad de landar men pengar på bilen lär Jag ju förlora i stora mått. Har två bilar på g, den ena automat med 6000 mil på mätaren, den andra tyvärr manuell men med 2300 mil bara, den sistnämda "billig" så den kan Jag tillåme få BÅDE bil å pengar så de vore ju i mitt läge bra.
av gsson
Sedärja. Hur mkt har din gått? Hur mkt skulle du få?
dst02 skrev:Jag håller på med ett inbyte nu och får se vad de landar men pengar på bilen lär Jag ju förlora i stora mått. Har två bilar på g, den ena automat med 6000 mil på mätaren, den andra tyvärr manuell men med 2300 mil bara, den sistnämda "billig" så den kan Jag tillåme få BÅDE bil å pengar så de vore ju i mitt läge bra.
av mati
gsson skrev:Jag skulle få 180k på toyota, har 160k kvar på lånet. Dyrt att byta. Sälja den privat som sagt? Känns omöjligt.
Nej, att sälja privat går inte... Hm, jag har drygt 60k kvar på lånet, inte så hemskt mycket alltså, men ska jag lösa ut det så är jag nästan pank. 180k i inbyte är nog i överkant av vad man kan förvänta sig, tror jag. Jag förutsätter att detta gäller i samband med köp av ny bil, läs Avensis. Om denna ska ha ungefär samma utrustning som en V70 Momentum så kostar den i runda slängar 300k. Nästan samma som en Volvo i princip. Det blir alltså -120k helt i onödan, bara för att Volvon är bajs. :evil:
Toyan har tyvärr en del nackdelar som jag ser det:
- Korta serviceintervaller på bara 15k mil, som skulle innebära minst två servicar om året för min del.
- Det går inte att få dieselvärmare till den för ett rimligt pris.
- Backsensor har den bara i det dyra Premium-utförandet. Men den har backkamera. Är det bra? Vet ej.
Å andra sidan slipper man förmodligen bekymmer och irritation och jobbiga verkstadsbesök.
gsson skrev:Bilia, köp en Ford då!
Vadå, jag har ju redan en Ford, bara att det är en Volvologga på den. :wink: Skämt åsido, det säljs inte Ford hos Bilia där jag bor, bara Renault så vitt jag vet. En sådan hade jag tidigare, jag tyckte att det var lite för mycket fel på den, så jag bytte bort den ... mot en Volvo. :-O)
av gsson
Jo, jag ser oxå diverse nackdelar med toyotan, bla priset. Jag frågade iofs på en Prius (som var onödigt dyr såg jag i efterhand).

Men det känns löjligt att behöva skänka bort den...

mati skrev: Nej, att sälja privat går inte... Hm, jag har drygt 60k kvar på lånet, inte så hemskt mycket alltså, men ska jag lösa ut det så är jag nästan pank. 180k i inbyte är nog i överkant av vad man kan förvänta sig, tror jag. Jag förutsätter att detta gäller i samband med köp av ny bil, läs Avensis. Om denna ska ha ungefär samma utrustning som en V70 Momentum så kostar den i runda slängar 300k. Nästan samma som en Volvo i princip. Det blir alltså -120k helt i onödan, bara för att Volvon är bajs. :evil:
Toyan har tyvärr en del nackdelar som jag ser det:
- Korta serviceintervaller på bara 15k mil, som skulle innebära minst två servicar om året för min del.
- Det går inte att få dieselvärmare till den för ett rimligt pris.
- Backsensor har den bara i det dyra Premium-utförandet. Men den har backkamera. Är det bra? Vet ej.
Å andra sidan slipper man förmodligen bekymmer och irritation och jobbiga verkstadsbesök.
gsson skrev:Bilia, köp en Ford då!
Vadå, jag har ju redan en Ford, bara att det är en Volvologga på den. :wink: Skämt åsido, det säljs inte Ford hos Bilia där jag bor, bara Renault så vitt jag vet. En sådan hade jag tidigare, jag tyckte att det var lite för mycket fel på den, så jag bytte bort den ... mot en Volvo. :-O)
Ur askan i elden säg! ;)
Användarvisningsbild
av Guru
Har kört många DRIVe, inte bara min egen. Har aldrig upplevt det som många av er beskriver. Skulle gärna åkt med/kört era bilar för att förstå hur illa det är.

Att ha så stora problem som verkstaden dessutom anser är normalt låter märkligt. För det är väl så? Hade verkstaden ansett att något är fel så jobbar dom väl med bilen till det är löst?
av mattish
Guru skrev:Har kört många DRIVe, inte bara min egen. Har aldrig upplevt det som många av er beskriver. Skulle gärna åkt med/kört era bilar för att förstå hur illa det är.

Att ha så stora problem som verkstaden dessutom anser är normalt låter märkligt. För det är väl så? Hade verkstaden ansett att något är fel så jobbar dom väl med bilen till det är löst?
Jag har kört/åkt tre utav gamla DRIVe och alla har faktiskt ryckt precis som det skrivs i den här tråden. Min nya med 115hk går som en dröm!
av mati
Guru skrev: Att ha så stora problem som verkstaden dessutom anser är normalt låter märkligt. För det är väl så? Hade verkstaden ansett att något är fel så jobbar dom väl med bilen till det är löst?
Verkstaden anser nog också att det är nåt fel, men de hittar inget, säger de. Eller nja, de bytte ju EGR:en, som faktiskt var fel på. Men de försökte aldrig att utreda problemet som ligger till grund för att EGR:en sotar igen.
Att de jobbar tills det är löst gjorde de inte så länge det gick på garanti. Nu när garantin har gått ut, och jag får stå för kalaset själv, då skulle jag tro att de lägger betydligt mer energi (och tid!) på att hitta felet. Vi får se. Så har det varit hittills, på min andra Volvo. Precis efter garantitiden "hittade" de plötsligt en massa grejer som jag inte ens hade en aning om att det var fel på. Det är väl så alla verkstäder fungerar.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 30
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]