NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rasken
Köpte en C70 D5 summum-10 förra veckan och är lite förundrad över förbrukningen.
Min V50 D3 Classic momentum-12 drog aldrig mer än 0.64 blandat trots hyfsat hårda accelerationer, oftast låg jag under 0.6. En fulltank kunde räcka närmare en månad och då har jag ändå en mil till jobbet.
I min C70 har jag redan lyckats göra slut på en fulltank och har inte kört några nämnvärda sträckor. Enligt datorn ligger jag på 0.64, men det kan inte stämma för fem öre. Måste ligga runt literstrecket med den nya bilen.
Hade tänkt mäta den riktiga förbrukningen vid pump nästa gång jag tankar, men är ändå nyfiken på era siffror.

Så, hur mycket bränsle drar era C70?
av CrossFireX
Rasken skrev:Köpte en C70 D5 summum-10 förra veckan och är lite förundrad över förbrukningen.
Min V50 D3 Classic momentum-12 drog aldrig mer än 0.64 blandat trots hyfsat hårda accelerationer, oftast låg jag under 0.6. En fulltank kunde räcka närmare en månad och då har jag ändå en mil till jobbet.
I min C70 har jag redan lyckats göra slut på en fulltank och har inte kört några nämnvärda sträckor. Enligt datorn ligger jag på 0.64, men det kan inte stämma för fem öre. Måste ligga runt literstrecket med den nya bilen.
Hade tänkt mäta den riktiga förbrukningen vid pump nästa gång jag tankar, men är ändå nyfiken på era siffror.

Så, hur mycket bränsle drar era C70?
Lär dig köra ekonomiskt så spar du både på naturen och plånboken... Eller är du en sådan jobbig person som måste ligga precis bakom en och bromsa och gasa konstant? Lite tips:
:)

Kan tänka mig att du drar på mer i en C70 ;) Om den inte gått så långt heller så måste den dessutom köras in, förbrukningen sjunker efter det. C70 är dessutom tyngre, vilket gör hela saken värre om du bromsar och gasar hela tiden.

C70 medel enligt spritmonitor (likadan motor som C70n): 7,57
V50 medel enligt spritmonitor (likadan motor som V50n): 6,28
Ca 1,3 liter mer (ca 20% mer)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Rasken skrev:Köpte en C70 D5 summum-10
Du har "gamla" D5:an vars specifikationer utvecklades innan CO2 och bränsleförbrukning började bli viktigt.
Rasken skrev:Min V50 D3 Classic momentum-12
En helt ny generation av motor utvecklad med CO2 i åtanke. 2 liter istället för 2,5 liter slagvolym optimerad på ett helt annat sätt än gamla D5:an.

Dessutom, som redan påpekats, är C70 rejält mycket tyngre p.g.a. alla förstärkningar som behövs när taket saknas.
av Rasken
Är medveten om att motorn är av en äldre konstruktion och att bilen väger ca 200kg mer.
Brukar inte köra som en idiot i trafiken, gillade dock suget i turbon från D3:an och därför blev det ofta att man drog på ganska hårt ut från avfarter och liknande. C70n är ju en helt annan bil och den inspirerar iaf inte mig till någon som helst hård körning. I C70n tar jag det väldigt lugnt och det är inte ofta jag ligger över vad som är lagligt. Därför blev jag förvånad över att C70n drog så pass mycket mer bränsle trots min lugna körstil. Men det är väl upp till bevis vid nästa tanktillfälle, hoppas att jag räknat fel innan bara.
Tror ni att en polestar optimering hade hjälpt eller stjälpt förbrukningen?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Manuell eller aut?
av Rasken
Manuell.

Tänkte fixa ett konto på spritmonitor och se hur pass mycket bilen drar för att sedan lägga upp det här.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Rasken skrev:Manuell.

Tänkte fixa ett konto på spritmonitor och se hur pass mycket bilen drar för att sedan lägga upp det här.
Då har du trots allt stor chans att hålla nere förbrukningen. Den största skillnaden ligger annars i tyngden och den för förbrukning underoptimerade motorn. Polestar kommer ge dig rätt mycket mera kräm under huven, med 50 extra NM i vrid och 25 extra hästar. Och alla garantier intakta och 100% lagligt. Lite mera körglädje helt enkelt.
av Baeckis
Ny här på forumet och har en undran angående C70 D5. Jag har nämligen möjlighet att skaffa mig en C70 D5 automat för skapliga pengar och har läst att Volvo 'ströp' motorn pga att automatlådan inte klarade vridet på 400Nm som motorn har i orginal. Det borde innebära att automatlådan inte klarar av en Polestar-uppgradering.

Någon som har synpunkter på det?
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]