...

Moderator: Moderatorer

Det värsta är nog att det inte ens finns en skylt för cykelöverfart!
Skylt för övergångsställe har ju funnits sedan bilismens barndom.

Företräde för cyklister kan möjligen ha den fördelen att alla vet vad som gäller. Idag tror både bilister och cyklister att de har företräde.

2444ever skrev:Om det nu är problem med cyklar i trafiken så anser jag att första steget borde vara att se till att nuvarande förordningar efterföljs.
+1
White skrev:Inför obligatoriskt teori och uppkörningsprov för cyklister också! Dom är trafikanter som alla andra och ska lika väl kunna
trafikreglerna som bilister!
Word!

Är det verkligen så att bilisten inte måste lämna företräde för en cyklande vid ett övergångsställe?
Som jag förstått det så måste cyklisten hoppa av och leda cykeln för att få företräde på ett vanligt övergångsställe.
Det som talar för att det är så är att det fortfarande finns cyklister som faktiskt tvekar lite innan de cyklar ut på ett övergångsställe.
2444ever skrev:Som jag förstått det så måste cyklisten hoppa av och leda cykeln för att få företräde på ett vanligt övergångsställe.
Det som talar för att det är så är att det fortfarande finns cyklister som faktiskt tvekar lite innan de cyklar ut på ett övergångsställe.
Jag har oxå för mig det men är inte 100! Och ibland blir man lite irriterad på mobilmessande tonåringar som inte ens håller i styret, och än mindre fokus på omgivningen, och bara trampar ut på övergångsstället...
Inte för att jag tänkt köra på men jag kan tuta som faan och kliva ur och ge en svavelosande salva som t.o.m. skulle få Robert Aschberg att rodna &%¤##" :P
Jag brukar i regel ge cyklister företräde redan idag om jag ser dem komma cyklande. Dels för att vara snäloch dels för att veta var jag har dem. Oftast handlar det mest om att lätta lite på gasen en bit innan övergångsstället när det är cyklister i närheten.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

Som ni ser är det olika som gäller beroende på om man åker rakt fram eller svänger i korsning eller ut ur cirkulationsplats. Glasklart...

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]