Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xavante
Fick min EGR bytt + ny programvara för ca. 700 mil sedan. Nyss hemkommen från en tur till Kroatien och Italien som har funkat hur bra som helst i bergen men också på Autobahn (förutom trasig länkarm som nu är bytt). Ett himla växlande, som ingår i den svaga motorn, men hur nöjd som helst med presetandan och den jämna gången.
av NorskDrive
Hvordan synes du motoren er eller etter siste oppdatering??
Går den jevnt og pent over hele turtall registret?
Vår 2010 mod Drive fikk siste oppdatering i slutten av juli-måned,men synes den vibrerer like mye. Har aldri hatt problemer med ujevn trekk-kraft og fjusk i fart.. men ved start av motor når den er kald synes jeg den "slår" litt i motorfestene.Blir en "smell" når den starter... minner meg om en 2,2TID fra Saab...
Ved igangsetting fra stillestående så rister det i rattet osv hvis man ikke ruser/eller slurer på clutch...
Og ved vanlig kjøring så skaper motor veldig mye risting i ratt og i hele bilen hvis den kommer under 1500-1550 omdr.....
Er det slik alle sammen er??

Mener ikke den var slik den demobilen jeg prøvde i 2010,og mener vår fikk "problemene" etter første motoroppdatering seint høsten 2010..
Forbruk osv er veldig bra på den vi har.Dette er da en 109hk... ligger på 0,47 i snitt på dashbord på sommeren.. Og det stemmer ganske bra ved fysiske målinger på pumpen de gangene jeg har sjekket...

Sammenligner med vår andre bil,en 2005 mod Landcruiser 120 så er denne mye mere vibrasjonsfri... dog har denne automat..
Men sammenligner med naboens 2010 Opel Astra 1,7 Cdti så drar den jenvt uten en minste vibrasjon helt ned til 1000 omdr...
av mati
NorskDrive skrev:Hvordan synes du motoren er eller etter siste oppdatering??
Nej, det gör den inte, och det har den aldrig gjort heller. Kan inte påstå att det har förändrats efter senaste uppdatering heller. Den går klart bäst vid 1800 varv, och sämst vid 1300-1500. Jag vågar sällan varva den över 2000, för det verkar den inte gilla alls.
NorskDrive skrev:Forbruk osv er veldig bra på den vi har.Dette er da en 109hk... ligger på 0,47 i snitt på dashbord på sommeren.. Og det stemmer ganske bra ved fysiske målinger på pumpen...
Det där är intressant. Min påstår envist att förbrukningen ligger på 0,33l/mil. Det saknar naturligtvis all verklighetsförankring. Det går att komma så lågt som lite drygt 0,4l, men oavsett var den verkliga förbrukningen ligger så visar färddatorn i princip helt påhittade siffror.
av gsson
0.4l/mil! Grattis. Är aldrig under 0.5 (lugn landsväg!). Normalt ca 0.64 l/mil. Tyvärr en hel del kallstarter. Vågar faktiskt inte åka längre sträckor, skiten kan ju gå sönder närsom känns det... :/

När den var ny låg den på 0.42l/mil landsväg. Så den har ju funkat för som tänkt för länge sedan...
mati skrev:
NorskDrive skrev:Hvordan synes du motoren er eller etter siste oppdatering??
Nej, det gör den inte, och det har den aldrig gjort heller. Kan inte påstå att det har förändrats efter senaste uppdatering heller. Den går klart bäst vid 1800 varv, och sämst vid 1300-1500. Jag vågar sällan varva den över 2000, för det verkar den inte gilla alls.
NorskDrive skrev:Forbruk osv er veldig bra på den vi har.Dette er da en 109hk... ligger på 0,47 i snitt på dashbord på sommeren.. Og det stemmer ganske bra ved fysiske målinger på pumpen...
Det där är intressant. Min påstår envist att förbrukningen ligger på 0,33l/mil. Det saknar naturligtvis all verklighetsförankring. Det går att komma så lågt som lite drygt 0,4l, men oavsett var den verkliga förbrukningen ligger så visar färddatorn i princip helt påhittade siffror.
av dst02
Jag gick igenom alla tankningar Jag gjort med volvokortet sedan bilen var ny (och kortet) å de har gått åt ca 1750 liter plus säg 200 liter i övriga tankningar på 3750 mil, ett snitt på ca 0,53. Rätt nöjd med min förbrukning men i övrigt är bilen lika hopplös som vanligt.
av mati
Jo, men då kör jag verkligen toklångsamt. Typ aldrig över 80km/tim! Jag låter den rulla så langt det bara går och jag försöker alltid ligga mellan 1600-1900 varv, där den går som bäst. Vid normal körning på enbart landsväg ligger den runt 0,48l/milen. Vågar dock inte längre köra normalt. När jag snålkör på det här viset går partikelfilterregenereringen igång varannan dag, efter lite mindre än 20 mil eller så. Så fort man gasar lita mer så regenererar den ännu oftare. Bara en tidsfråga att motorn begår självmord.
av dst02
mati skrev:Jo, men då kör jag verkligen toklångsamt. Typ aldrig över 80km/tim! Jag låter den rulla så langt det bara går och jag försöker alltid ligga mellan 1600-1900 varv, där den går som bäst. Vid normal körning på enbart landsväg ligger den runt 0,48l/milen. Vågar dock inte längre köra normalt. När jag snålkör på det här viset går partikelfilterregenereringen igång varannan dag, efter lite mindre än 20 mil eller så. Så fort man gasar lita mer så regenererar den ännu oftare. Bara en tidsfråga att motorn begår självmord.
Min går ibland inte ens å köra på 16-1900 varv då motorn går som på en tvättbräda :/ .
av mati
dst02 skrev: Min går ibland inte ens å köra på 16-1900 varv då motorn går som på en tvättbräda :/ .
Det gör min upp till 1600, sedan går den någorlunda bra. Jag har nu bokat in en tid på verkstan, ett sista försök att få ordning på fanskapet. Men jag är redan inställd på att de inte hittar nåt, då byter jag bort den. Visserligen skulle det innebära en mindre ekonomisk katastrof, men jag är trött på att bli irriterad varje gång jag sätter mig bakom ratten. Vi får väl leva med en betydligt mindre och kanske även äldre bil framöver. Vovven får huka lite i värsta fall. :(
av NorskDrive
Trist at så mange er missfornøyde med sin DRIVe, og rart at Volvo ikke løser problemet.
Som sagt tidligere er vi fornøyd med vår bil, noe smårusk har det vært under perioden med nybilgaranti men man taper for mye penger hvis man skal bytte den inn å kjøpe en V60 f.eks.
Prøvde en V60 DRIVe ifjor hos den lokale forandleren og den var 100% vibrasjonsfri.
Men er V70 D2 lik da? Har de de samme problemene?

Kona som bruker Volvoen hver dag,ca 2,2 mil kjøring til jobben hver vei... Og hun er fornøyd! Maximal komfort,gode stoler,god varme,gode lys og plass til to unger og hund.
Når dere snakker om regenerering av partikkelfilter, så har jeg aldri lagt merke til noe forskjell under bruk på vår bil... Dette iløpet av de første 4200 mil!
Nå har jeg kjørt med bokstrim fra DTE system siden januar 2011 itillegg!
Tror vår bil hadde vært mye bedre om den hadde hatt 6 trinns girboks... Ettersom 5 gir ofte blir for høyt til å kjøre ved 70 km/t. Da begynner den å protestere/lage vibrasjoner. Men legger du deg til en vane å gire ned til fjerde men en gang du kommer til en 70- sone eller mindre så fungerer den som den skal.Dvs motoren går vibrasjonsfritt!

Men tilbake til motoren 1,6D.
Hvordan er den i C30,S40/50?? Har de samme negative erfaringene? Motoren kom vel i 2004 eller noe slikt,så barnesymptomene burde de ha fjernet snart!
av dst02
mati skrev:
dst02 skrev: Min går ibland inte ens å köra på 16-1900 varv då motorn går som på en tvättbräda :/ .
Det gör min upp till 1600, sedan går den någorlunda bra. Jag har nu bokat in en tid på verkstan, ett sista försök att få ordning på fanskapet. Men jag är redan inställd på att de inte hittar nåt, då byter jag bort den. Visserligen skulle det innebära en mindre ekonomisk katastrof, men jag är trött på att bli irriterad varje gång jag sätter mig bakom ratten. Vi får väl leva med en betydligt mindre och kanske även äldre bil framöver. Vovven får huka lite i värsta fall. :(
Ja efter att bråkat me verkstad,säljare och chefen för reklamationer som ingen av dom varken fattar att något är fel eller vill göra något åt de så lutar de nu mot att byta bort eländet, även för mig är de en ekonomisk katastrof men Jag tror att de blir den bästa å kanske enda lösningen.
Tyvärr så blir de ju med all förmodan en bil med mindre bagage å högre förbrukning men de får man väl leva med.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 30

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem